fallback

БСП не успя да спре процедурата за концесията на Летище София

Социалистите са на мнение, че няма нужда от инвестиции на летището и се опасяват от множество злоупотреби при концесията

13:10 | 18.07.18 г.

Процедурата за отдаването на концесия на Летище София ще продължи, след като депутатите не подкрепиха искане на БСП за нейното спиране. Срещу предложението гласуваха 95 депутати, 59 подкрепиха искането, а 7 се въздържаха при разглеждането на искането в пленарната зала.

Социалистите са на мнение, че летището няма необходимост от голяма инвестиция, а и работи на печалба. При отдаването на концесия обаче има опасност за повишаване на летищните такси, което ще намали трафика, загуба на работни места, намаляването на заплатите на работещите и социалните им придобивки. Под въпрос е и националната сигурност.

Изказани бяха и опасения, че концесионерът може да преотдаде летището на други фирми и бяха посочени редица други опасности от злоупотреби с този договор, сред които че инвестициите няма да бъдат извършени, а летището ще се превърне в "гнездо на контрабанда".

От ГЕРБ защитиха решението си за концесия с нуждата от инвестиции за подобряване на работата на Летище София и поддръжката на инфраструктурата.

Управляващите припомниха, че по време на кабинета "Станишев" на концесия са отдадени летищата в Бургас и Варна, които също са били печеливши по това време. Социалистите обаче обясниха, че двете летища са имали нужда от инвестиции, за да се облекчи обслужването на пътниците. Процедурата е била започнала от кабинета на Симеон Сакскобургготски.

ДПС също не подкрепи искането за спирането на процедурата за концесия, отбелязвайки, че има нужда от инвестиции за поддържане на съоръженията и препоръчаха да бъде защитен общественият интерес в сделката. Халил Летифов припомни, че парите от концесията ще отидат за стабилизиране на БДЖ, от което има голяма нужда.

По време на дебатите левите отбелязаха, че Министерството на транспорта не е представило пред парламента доклада на Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Транспортният министър Ивайло Московски обаче обясни, че двете институции ползват вътрешна методология за анализи на финансовите параметри и не искат тя да стане публична за консултанти. Останалата част от доклада е публична, допълни той.

Транспортният министър беше категоричен, че държавни инвестиции в летища и пристанища трудно се допускат от Европейката комисия (ЕК) по закона за държавната помощ. Той обвини предишните управляващи, че при либерализацията на транспортния сектор е направена голяма грешка и не са трансформирани държавните компании. Така те не могат да отговорят на конкуренцията на частните компании.

"Вие отричате една нормална икономическа практика, прилагана в целия свят", обърна се към депутатите от БСП той и отхвърли всички обвинения, че държавата подарява летището на бъдещия концесионер.

Депутатът Крум Зарков заяви, че на концесия обикновено се предлагат обекти, които имат нужда от "довършване". При столичното летище ситуацията не е такава - изградена е връзката с метрото, направени са значителни инвестиции в размер на 900 млн. лева, а отдаването на концесия крие рискове от повишаване на летищните такси, поставя под въпрос работните места, заплатите и социалните придобивки на служителите. Летището е обект на националната сигурност, допълни още той.

Иван Иванов пък предупреди, че няма гаранции, че летището няма да стане "гнездо на контрабанда" и България ще може да спазва изискванията на Шенгенското пространство. Александър Иванов (ГЕРБ) обаче е категоричен, че на концесия няма да бъдат отдадени дейностите на "Гранична полиция" или Агенция "Митници" и националната сигурност е запазена.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:28 | 14.09.22 г.
fallback