Самият факт, че решението за концесията на Летище София се взема на извънредно заседание на Министерския съвет, на закрито заседание в последния момент, че не се дава никаква информация на депутатите, включително и на коалиционните партньори на ГЕРБ, показва, че нещо се крие. Това каза по bTV депутатът от „БСП за България” Елена Йончева.
Прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa нa лeтищe "Coфия" e 3,898 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 млрд. лeвa, стана ясно вчера от oфициaлнoтo oбявлeниe за процедурата нa Министерството на тpaнcпopтa, публикувано в Official Journal на Европейския съюз (Държавния вестник на ЕС).
Йончева припомни, че през март миналата година служебното правителство е спряло концесията, като аргументите за това са, че даването на концесия на Летище София може да представлява заплаха за националната сигурност на страната и не отговаря на интересите на България.
“Имаше много европейски туроператори, които искаха да участват в концесионирането, но накрая останаха две фирми – турски, припомни Йончева. – Ние не казваме, че е лошо турска фирма или която и да е да вземе летището на концесия, но когато едно летище бъде взето на концесия, нормално е, когато това летище има интереси да унищожи своята конкуренция, да намали приходите на своята конкуренция, трябва да бъдем загрижени.”
Според депутата една от двете турски фирми, които са щели да спечелят, ако служебното правителство не беше прекратило концесията, е фирмата, която строи най-голямото летище в света, което след два месеца започва да работи в европейската част на Истанбул. Разстоянието от това летище до Бургас, както от София до Бургас е почти еднакво, обясни Йончева.
“Световната практика е да подчиняваш своя конкурент, да създаваш такива условия, че да нямаш конкуренция в региона, коментира Елена Йончева и риторично попита: Защо трябва да се дава Летище София на концесия? То е печелившо летище. За миналата година е имало печалба над 11,5 млн. лв. Приходите са над 148 млн. лв. Всяка година се увеличава потокът на пътници, увеличава се и печалбата. Летище София е най-вече с изградена инфраструктура.”
Тя припомни, че БСП е дало на концесия летищата във Варна и Бургас преди 12 години, но те, по думите ѝ, са били "едни бараки" и са били дадени на немски туроператор.
„Те направиха писти, сложиха нова настилка, направиха нов сграден фонд, откриха нов терминал, смениха не само облика, а на практика изградиха нови летища”, посочи Йончева.
Тя е категорична, че Летище София е част от обектите, които са от значение за националната сигурност на България.
Депутатът от БСБ смята, че 60 хиляди мигранти са пропуснати през територията на България към Европа.
Тя опроверга изказването на премиера Бойко Борисов, който твърди, че през миналата година не е преминал нито един мигрант.
Йончева смята, че съоръжението по границите не само, че не стопира бежанците, ами ги канализира и като доказателство посочи, че в страната ни няма нито един разбит канал за нелегални емигранти. По думите ѝ няма как България да отхвърли връщането на тези мигранти, тъй като по време на българското председателство “не беше коментирано Дъблинското споразумение, което щеше да бъде в интерес на страната ни”.
Йончева заяви, че ние, както и всяка една друга държава, се справихме с европредседателството, но само в частта на логистиката. Според нея националният ни интерес не е бил защитен. Австрия като страна председател ще работи затова Дъблинското споразумение да не бъде променяно.
Елена Йончева е на мнение, че „ние ставаме до голяма степен зависими от Турция в мигрантската политика, в енергийната сфера, а сега ако дадем концесията на Летище София на турска фирма, това вече ще е заплаха и за сигурността ни”.
“Турция е наш много добър съсед, но брани своите национални интереси. Турция държи един огромен коз с мигрантите и затова не е сигурно как ще приключи сагата ЕС – Турция, посочи тя и добави, че сега отношението на Ердоган към ЕС е много по-смекчено, тъй като Турция се нуждае от европейските пазари, на които изнася стоките си.
Депутатът от БСП взе отношение и по последните законодателни инициативи на управляващите.
“ГЕРБ продължава да прокарва лобистки закони като новия акциз за бездимните изделия. Не бива да се променят акцизи в средата на годината, подчерта тя. – Инвестициите намаляват, последните доклади на БНБ показват, че бизнес средата у нас е застрашена.”
Що се отнася до обвиненията за информацията в мотивите на вота недоверие, Йончева обясни, че не са използвани медийни статии, а доклади на ДАНС, както и изказвания на съответните органи. Според нея пропуските в системата на митниците е недопустим.