Законопроектът за Българската автомобилна камара да бъде оттеглен – за това настояват БСК, АИКБ и БТПП в позиция, изпратена до медиите. Проектът бе внесен в парламента на 18 май от депутата Станислав Иванов (ГЕРБ) и други народни представители.
В позицията се казва, че членовете на трите работодателски организации създават над 70% от БВП и легалната заетост в страната.
Там се допълва, че проектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози.
Според работодателите законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара - БАК) с изключителни държавни функции, вкл. издаване, спиране и отнемане на лицензи за упражняване на дейност, изпълнявани сега от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ към Министерството на транспорта.
Трите организации твърдят, че в нарушение на Конституцията ще се създаде „хибриден правен субект между изпълнителната власт и гражданското общество“.
Законопроектът смесва функции и понятия, приложими за съсловни организации, бизнес сдружения и браншови работодателски организации в които членуват търговци, предприятия - работодатели, упражняващи дейност в определен сектор, сдружени на доброволна основа за защита на стопански интереси. Тези особености обезсмислят осъществяването на функции в защита на интересите на работодателите от автотранспортния сектор, вкл. участието им като страна в социалния диалог, смятат представителите на бизнеса.
Те не са съгласни и с мотивите за транспониране на европейско законодателство.
Работодателите не одобряват и предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора. Те смятат, че се създават условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор и за „квази саморегулация“.
Друг аргумент е, че се увеличава административната и финансова тежест върху предприятията в сектора и предстои „явен конфликт на интереси“.
В позицията се поставят под въпрос и ценоразписите на услугите на някои браншови сдружения и се твърди, че ще бъде блокиран контролът на държавата.
„Не на последно място, зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси, различни от тези на преобладаващата част от ангажираните в автотранспортния сектор, както и на общия публичен интерес“, смятат бизнес организациите.
Те обаче биха подкрепили бъдеща законодателна инициатива за приемане на общ Закон за браншовите организации.