fallback

Превозвачи: Приетите промени в "Пакет Мобилност" се различават от нашите

Транспортният министър Ивайло Московски не успя да разбере какъв икономически модел ще приложи ЕС в автомобилния товарен транспорт

20:00 | 07.06.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Превозвачи излязоха с декларация срещу приетите промени в първия "Пакет Мобилност“.

Те се оплакват, че гласуваните промени на 4 юни по т.н. „Пакет Mобилност 1“, приети в Комисията по транспорт към Европейския парламент, са различни от предложените от тях.

Това става ясно от декларация на Национално сдружение на българските превозвачи (НСБП) и Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), публикувана от Агенция "Фокус".

„Вместо да си отдъхнем и да се успокоим, че сме извоювали успех и интересите на транспортния бранш в България са защитени“, превозвачите констатират, че има изменения в техен ущърб. Въвежда се изискване, че не може да се прекарва и намалената седмична почивка в камиона, освен при определени случай. Водачите ще могат да прекарват седмична почива в кабината на превозното средство, когато то е паркирано на място, което отговаря на определени изисквания, но държавите членки ще могат да прилагат това изискване без значение дали на тяхна територия има такива паркинги или не.

Препъникамъните

Недоволството на транспортния бранш е заради задължението, което трябва да спазват, превозното средство в период от три седмици да има едно товарене или едно разтоварване в страната на регистрация.

Те не са съгласни да се приравнява автомобилният превоз с каботажа, когато е извършен на територията на една държава, но е част от международен комбиниран превоз.

„За тези промени разбрахме от нашите представители в Европейския парламент, тези четири точки се оказват отново камъчето, което би обърнало каруцата. Не би следвало да се празнува победа от наша страна, ако това се окаже истина, защото тя ще е „Пирова“ победа", пише в декларацията. 

"Транспортният бранш и представителите ни в изпълнителната и законодателната власт, както на държавно ниво, така и на ниво Европейски парламент и институции трябва да се обединят и да продължат битката, за  да имаме шанс като държава да защитим националния си интерес“, твърдят още превозвачите.

Те са категорични, че новите текстове не само не са равносилни на предложенията от „Пакет Мобилност“, но напротив – утежняват още повече положението на транспортните фирми и шофьорите.

„Заради липсата на паркинги, отговарящи на посочените изисквания, за да може водача да почива в кабината ще се получи пряко противоречие между правните норми на ЕС и заобикалящата ни действителност. В своята същност правните норми следва да отговарят на действителността и да я регламентират. Правната и житейска логика обосновава отлагане на приложното поле на правната норма, до момента, в който са налице достатъчно паркинги, отговарящи на поставените изисквания от законодателя", се посочва в декларацията.

Според тях текстът, който трансформира изискването водачите на тежкотоварните автомобили да се завръщат у дома на всеки три или четири седмици, с връщане на тежкотоварния автомобил в страната по регистрация за товарене или разтоварване поне веднъж на три седмици, ще доведе до още по-бързото фалиране на тежкотоварния автомобилен транспорт в България.

„И двата варианта за прибиране до дома или страната на регистрация са неприемливи и напълно противоречат на духа на Европейското право в частност на свободата на придвижване на хора, услуги, стоки и капитали", твърдят превозвачите.

Те обявяват, че не биха се примирили с така направените и гласувани предложения и се обръщат към българските политици, които да използват влиянието си в различните сфери, както и да осъществят „контакти с колегите си по ранг и длъжност в ЕС", за да бъдат премахнати или изменени решенията, за да бъде осигурена и запазена националната сигурност на България, за да може бизнесът да привлича инвестиции и да плаща данъците си и осигуровките си в България.

Политиците

„За пореден път бе изразена твърдата позиция на българската държава по основните спорни въпроси от първия пакет за „Мобилност“ по време на днешното заседание в Люксембург на Съвета на Европейския съюз по транспорт, телекомуникации и енергетика във формат „Транспорт“, съобщиха от транспортното ведомство.

Председател на заседанието е бил министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.

Въпреки положените усилия и проведените обсъждания на различни нива в Съвета на Европейския съюз все още няма отговор на основния въпрос, какъв икономически модел желаем в бъдеще за автомобилния товарен транспорт, обявиха от министерството.

Българската страна подкрепя необходимостта от изграждането на достатъчен брой охраняеми паркинги по трансевропейската транспортна мрежа, като до тогава не трябва да се прилага забраната за ползване на седмичната почивка на борда на превозните средства. Трябва да бъдат взети под внимание и инвестициите в нови транспортни средства, предоставящи всички условия за спане, както и липсата на застрахователни полици, поемащи рисковете при отсъствие на водача от превозното средство.

Подчертано бе категоричното несъгласие на българската страна по отношение на прилагането на разпоредбите и изискванията за командироването на водачите, тъй като международният автомобилен транспорт е изключително мобилен и това би затруднило работата на компаниите. При каботажния превоз на товари е необходимо да бъде постигната договореност да не се либерализират допълнително, нито да се ограничават още, извършваните от чуждестранни превозвачи каботажни дейности, както и да не се допуска извършването на системен каботаж, като се въведе кратък „период за почивка“ между два каботажни цикъла, пише в съобщението на транспортното министерство.

В текста се обръща специално внимание на факта, че не трябва да бъде подценяван рискът от нелоялна конкуренция от оператори от трети държави, извършващи превози на територията на ЕС.

"За съжаление, част от участващите в преговорния процес не обръщат достатъчно внимание на географското разположение и отдалечеността на периферните държави членки, което също е важен елемент, оказващ влияние върху конкурентния принцип. Като пример бе посочено, че при спазване на всички разпоредби един камион изминава разстоянието от Люксембург до София за седем дни, а до други точки в Европа този път е максимум четири часа“, подчертават от ведомството на Ивайло Московски.

Предисторията

Investor.bg припомня, че българските транспортни фирми не са съгласни с предлагания законодателен пакет за мобилност на Европейската комисия, известен като закона "Макрон". Хората от бранша смятат, че промените ще навредят сериозно на българския транспортен бизнес. Според тях в закона има дискриминация, като целта е да отстранят българските транспортни фирми от сектора, а държавите от Източна и Централна Европа да станат донори на работна ръка за Запада.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:37 | 14.09.22 г.
fallback