Българските превозвачи ще инициират национален референдум за излизането на България от ЕС, ако предвидените мерки в законодателния пакет за мобилност в ЕС бъдат приети. Това каза Йордан Арабаджиев от Съюза на превозвачите след срещата с транспортния министър, предава БНР.
Българските превозвачи проведоха среща с транспортния министър Ивайло Московски, на която бяха обсъдени предложенията за промени в мобилния пакет, който стана известен като пакет "Мобилност" или закона "Макрон".
Йордан Арабаджиев от Съюза на превозвачите съобщи, че на срещата днес с Московски целият транспортен бранш е информирал, че ако мерките, предложени от ЕК, се приемат в този вид, то българските превозвачи няма да имат друг избор, освен да инициират референдум за излизането на страната ни от ЕС.
"Ние ще бъдем принудени да работим против правилата, с които предварително ще бъдем обречени на фалит", категоричен е Арабаджиев.
По думите му браншът и транспортният министър отдавна са обсъдили всички предложения от българиста страна. Стана ясно и че компромисните текстове, които бяха поискани от еврокомисаря по транспорта, вече са внесени от българското правителство в работните групи.
"Но оттам насетне тези текстове не бяха възприети от Франция, Германия, Белгия и Холандия и ние сме притеснени, че въпреки всички компромиси, които правим, се отива в посока тези рестриктивни мерки да бъдат приети без оглед на мнението на голяма част от държавите в ЕС", каза Арабаджиев.
Според него не е нормално и не трябва да се допуска подход, с който един бизнес ще бъде изхвърлен чрез административни мерки.
Абаджиев посочи и че евродепутатът Ангел Джамбазки е инициирал протест в Брюксел.
Днес в 17 часа българско време в транспортната комисия към Европейския парламент ще се гласуват мерките по пакета "Мобилност".
Темата коментира и евродепутатът Андрей Новаков. По думите му е направено всичко възможно, така че мерките по мобилния пакет на ЕК да не бъдат приемани.
"Буквално всичко възможно, което можеше да се направи, е направено. Буквално с всеки един колега, включително и с тези, които са абсолютно непреклонни спрямо тяхната позиция, им е отделено достатъчно внимание. Единствената дума, която описва това, което се случва в ЕП, е опълчение. Всичко се променя постоянно. Първоначално имахме пълната подкрепа на колегите от Централна Европа. Сега се наблюдава разколебаване. Имаме проблеми и с позицията на колегите от Италия, тъй като явно политическата нестабилност в страната им пречи да координират своите позиции", посочи Новаков.
Той е и категоричен, че ако мерките се приемат в сегашния им вид, българският бизнес ще бъде изправен пред катастрофа. "Ако минем на вариант Б, това означава, че трябва да блокираме досието в Съвета, така че неговото прилагане да отнеме толкова време, че да изтече мандатът на ЕК", обясни евродепутатът.
Правителството твърдо подкрепя позицията и исканията на автомобилните превозвачи, свързани с пакет „Мобилност“ на ЕК, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски по време на днешната среща с представители на бранша, допълват от пресцентъра на ведомството.
Министърът и превозвачите отново прегледаха в детайли всички текстове, които са поставени за обсъждане и се обединиха около тезата, че предложенията, които българската страна е внесла в Европейската комисия, са напълно разумни и повече отстъпки и компромиси няма да бъдат правени, защото ефектът от тези промени ще бъде катастрофален за икономиката на държавата, като засегне не само транспорта, но и други сфери.
„В Европейската комисия се пишат закони, които не се знае как ще работят или как ще се контролират. В същото време същите тези закони няма да важат за държави от трети страни, което ощетява българските превозвачи“, изтъкна министър Московски.
По думите му на предстоящия съвет на министрите на транспорта на ЕС, който ще се проведе на 7 и 8 юни в Люксембург, по всяка вероятност няма да бъде постигнат общ подход по пакета „Мобилност“. Той увери превозвачите, че в рамките на заседанията на съвета отново ще запознае своите колеги с конкретните искания на българския транспортен бранш.
По време на разговорите беше констатирано, че България получава само частична подкрепа от страните от Централна и Източна Европа.