Премиерът Бойко Борисов не е в състояние да защитава българските интереси - нито по въпроса за защита на българските превозвачи, нито по енергийната тема пред Русия, смята българският евродепутат Светослав Малинов.
"Отношението на колегите от Брюксел към посещението на Борисов в Москва е крайно негативно. Преди 2 седмици Газпром прие нови правила за работата с ЕС и фактически призна, че това, което преди е ставало, е било изнудване и налагане на господстващо положение от страна на руската компания. Най-отвратителното е, че в такъв момент премиерът Борисов се извини на руската страна", каза Малинов в "България сутрин".
"Южен поток беше спрян, защото той противоречеше на Европейската правна рамка. Русия се опита отново да действа монополно като каза на България, че "не сме мъже, защото действаме законно". Тогава ЕС ни защити. А няколко години по-късно Борисов се извинява. Той прави нещо толкова абсурдно - извинява се, че спазва законите", гневи се евродепутатът.
Светослав Малинов разкритикува репликата на Борисов по време на срещата в Москва с думите: "Не можеш да си оправиш отношенията с някой извън ЕС като плюеш на авторитета на съюза и държавата си. Ние сега имаме инструмент да поискаме да ни се върнат част от сумите, с които е злоупотребила Газпром. Но премиерът няма да го направи", предвижда Малинов.
По думите му България има едни от най-високите цени на газа, по-рано имаше дружелюбни към Русия правителства и пак плащахме повече от германците. "Няма проблем да имаме отношения с Русия, но те трябва да са равноправни", каза още той в студиото на Bulgaria ON AIR.
По темата за АЕЦ "Белене" Малинов посочи, че проектът не отговаря на екологичните критерии и че има доклади на учени, потвърждаващи, че там е земетръсна зона. "Реакторите са остарели, проектът става проблем дори за Русия. За Белене няма нито един силен сценарий", смята Малинов.
Евродепутатът сподели, че не храни високи очаквания към европредседателството и го нарече по-скоро "администриране".
Той коментира и очакваното гласуване днес в Комисията по транспорт към Европарламента на "Закона Макрон", който предвижда промени, които могат да се превърнат в тежест за много шофьори и транспортни фирми.
"Наистина е тежко географското разделение около тази законодателна инициатива. Западна Европа застава срещу Източна Европа. Днес се гласува в Транспортна комисия, а това, което ще се приеме, ще отиде на "триалог" - мястото, където ще се постигнат компромиси", каза Малинов.
Евродепутатът допълни, че това е моментът, в който може да бъде използвано българското европредседателството за благото на всички български граждани.
Той определи предстоящото гласуване като случай, в който се вижда ясен търговски и икономически интерес от страна на едни държави към други.
"Нашият автомобилен парк е обновен и затова ние изтласкваме останалите пазари. Французите са засегнати и въвеждат правила, които да засегнат българските превозвачи", коментира Малинов.