Опитът на западните страни да фалират бизнеса на българските превозвачи може да успее. Срещу мерките, познати като закона „Макрон”, ще трябва да се води много тежка битка. Това каза по Нова телевизия изпълнителният директор на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев.
Днес Комисията по транспорт в Европейския парламент ще гласува социалната част от пакета "Мобилност", който засяга международните превозвачи и стана известен като закона "Макрон".
Промените предизвикаха протести на българските превозвачи, които бяха подкрепени от българското правителство.
Според транспортните фирми новите разпоредби имат за цел да бъдат елиминирани от пазара превозвачите от Централна и Източна Европа.
„Наясно сме, че пакетът „Мобилност” е обмислен много добре от нашите западни партньори – Франция, Германия, Белгия, Холандия. Техният стремеж да фалират един добре работещ бизнес в страните от Източна Европа може и да успее в един момент”, посочи Абаджиев.
Той коментира още, че срещу мерките, познати като закона „Макрон”, ще трябва да се води много тежка битка. И допълни, че българските превозвачи могат да разчитат на подкрепата на правителството ни. „Много малко обаче зависи от него и се надяваме да търсим партньори и съмишленици”, каза още Арабаджиев.
Той подчерта, че българските превозвачи са готови на протести в Брюксел и на други места в Европа, ако бъдат окончателно приети мерките от пакета „Мобилност”. Те предвиждат намаляване продължителността на командировките, пренощуване на шофьорите само в хотели и мотели и др. Според бизнеса подобни рестрикции биха довели до фалит на много фирми, и то само след няколко години.
„Предполагам, че проблемът няма да се реши до края на тази година. Обезпокоителното е, че разчитаме на политическо решение”, коментира Мадлен Кавръкова, юридически консултант на Съюза на превозвачите у нас.
Според нея текстовете са „дълбоко некоректни” и не се разглеждат основните аргументи на България.
„Крайно време е да излезем от тази приспивна песен, че в Европа ни третират като равни. Без абсолютно никакво основание ни принудиха да закрием първите четири реактора на АЕЦ „Козлодуй”. Фаза две – може да участваме в „Северен поток 2”, а в „Южен поток” не може. Тук става въпрос за оборот на българските фирми от 14 млн. лв. годишно. В бюджета на България транспортът е третото перо след енергетиката и туризма. И никой не го интересува това”. Това каза по Нова телевизия вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов по повод проблемите на превозвачите.
Той вижда решение на казуса в по-твърдата позиция на България.
„Ако ние продължаваме да се държим мило и любезно и да ги молим, няма да стане. Световната история не познава случай голяма и силна държава да се е трогнала от воплите и интересите на по-малка страна, освен ако няма интерес за нещо друго”, каза още Каракачанов.
„Руското правителство подкрепя българските превозвачи. Те си плащат данъците в България и хранят над 100 000 души. Целта е много проста – тези 14 млн. лева да отидат в джобовете на някои външни компании. Когато българските фирми фалират, тези шофьори ще останат на улицата. Тези международни компании ще се опитат да ги пренаемат и така още няколко десетки хиляди българи ще се преселят в чужбина. А това не е добре за България”, категоричен беше вицепремиерът.