Вече няма административни услуги, които да не са достъпни електронно. Качествено обслужване на гражданите и бизнеса може да се постигне само с разширяването на обхвата на услугите по електронен път. Това каза финансовият министър Владислав Горанов по време на петъчния парламентарен контрол в отговор на депутатско питане. Мерките, които предприемаме са комплексни и целенасочени, категоричен е той.
С приетите промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се прецизира разпоредбата на чл. 87, ал. 11, с която е регламентирано, че за целите на комплексното административно обслужване компетентните органи и други правоимащи лица изискват и получават служебно по електронен път от НАП, Агенция „Митници“ и общините информация за наличие или липса на задължения на лицата, припомни министърът.
Той добави, че с корекциите в Закона за местните данъци и такси при извършване на периодични прегледи за техническа изправност на МПС се регламентира възможността за проверка за платен данък върху превозното средство чрез достъп до автоматизирани системи за обмен на информация. Финансовото министерство подготвя мерки за допълване на услугата на МВР за обмен на данни с нотариусите с възможност за автоматична проверка за платен местен данък при извършване на сделка за превозно средство, обяви още Горанов.
Той припомни, че с промени в Закона за данък върху добавената стойност е предвидено заявяване на доброволна регистрация по ДДС пред Агенцията по вписванията едновременно със заявяването за вписване на първоначална регистрация в Търговския регистър. Предвижда се услугата да се предоставя и по електронен път и отпада изискването, когато заявлението за регистрация по ЗДДС се подава от адвокат, той да представя нотариално заверено пълномощно. С промени в Наредбата за документите, необходими за издаване на лицензи по Закона за хазарта, на Държавната комисия по хазарта е възложено да събира по служебен път информация от други институции във връзка с искането за издаване на лиценз и промени в обстоятелствата по издаден вече лиценз, отчете още финансовия министър напредъка на държавата по намаляването на административната тежест.
„Националната агенция за приходите постоянно увеличава и усъвършенства електронните си услуги“, каза финансовият министър. Той обяви, че само за 2017 г. приходната администрация е издала над 500 хил. персонални идентификационни кода (ПИК), с които гражданите и фирмите могат да подават данъчните си декларации онлайн или да ползват други услуги на НАП.
Той не успя да отговори на въпрос колко точно административни услуги са отпаднали, но обяви, че от 1 януари 2018 г. в НАП са внедрени 5 нови електронни услуги, като до края на годината се очаква да бъдат реализирани и внедрени още 15.
От 1 февруари 2018 г. в НАП стартира прием и на плащания с дебитни и кредитни карти за публични задължения през физически и виртуален ПОС терминали. За направените картови плащания гражданите и представителите на бизнеса не дължат такси за превод и след, припомни Горанов. трансакцията могат да получат непосредствено информация за актуалния размер на задълженията им, както и удостоверение за липса на такива.
Според него броят на общините, които се присъединяват към възможността за електронното подаване на декларациите по Закона за местните данъци и такси за притежавано МПС през електронния портал на НАП.