Министерството на енергетиката е изготвило методология за изчисляването на невъзстановяемите разходи по отношение на инвестициите в двете "американски" централи в Маришкия басейн. Това съобщи енергийният министър Теменужка Петкова пред журналисти след участие в конференцията "Стратегия на рафинерийната индустрия до 2050 година", която е част от събитията в рамките на председателството на България на Съвета на ЕС.
Организатори на събитието са Българската петролна и газова асоциация и FuelsEurope.
Петкова обясни, че методологията е съгласувана с Европейската комисия и вече е представена на представителите на AES Гълъбово и „КонтурГлобал“ и очаква да започнат преговори относно прекратяването на дългосрочните договори на двете централи. Невъзстановимете разходи ще са в основата на сумата, която държавата трябва да плати заради предсрочното преустановяване на договорите.
По време на своето приветствие пред участниците в конференцията енергийният министър отбеляза, че потреблението на течни горива се увеличава, а те са основният източник на парникови газове. "Пред нас не стои въпросът дали трябва да вървим към нисковъглеродна икономика, а как, с какви темпове и какви мерки", заяви Петкова.
Тя беше категорична, че мерките трябва да бъдат балансирани, за да се гарантира устойчивото развитие на индустрията и конкурентоспособността ни индустрията. Голяма част от мерките са заложени в амбициозния пакет "Чиста енергия за всички европейци", допълни още енергийният министър.
Няма едно решение за енергийната трансформация в сектора на течните горива
Няма едно решение за транформацията в сектора на течните горива, бяха категорични участниците в конференцията. Предизвикателство е да бъдат обединени всички възможности, които дават новите технологии (не само по отношение на производството на горива, но и по отношение на употребата им, тоест при производството на автомобили), при улавянето и съхранението на емисии, електромобилите и т.н.
Президентът на FuelsEurope Бела Келеман пък коментира, че емисиите не са основният проблем по отношение на усилията за опазването на оклонта среда. Всъщност основното предизвикателство е повишаването на температурата на въздуха и фактът, че усилията досега не дават резултат това увеличение да бъде ограничено, коментира още той.
Енергийната трансформация е верният път за рафинериите и секторът на течните горива, коментира още Джон Картър от FuelsEurope. Тя обаче ще изисква значителни инвестиции, които ще се отразят върху цената на продукцията и затова е важно да бъде търсен баланс, обясни той и допълни, че трябва да бъде намерено устойчиво решение за сектора.
Сред предизвикателствата за сектора беше отбелязано чистотата въздуха, последните промени по отношение на дизеловите двигатели, но и сигурността на доставките на горива.
"Сигурността на доставките е от критично значение за всички и в Брюксел, и в България", коментира Бела Келеман. Той беше категоричен, че вече има конкретни цели за климатичните промени - поставеното в Парижкото споразумение намаляване на температурата с 2 градуса по Целзий.