fallback

Как митниците контролират доставките на горива по пристанищата?

От началото на 2018 г. са обработени при стопроцентов физически контрол 17 плавателни съда, които са разтоварили на пристанища без онлайн връзка с АМ

13:41 | 08.04.18 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Покрай напрежението около новия секторен закон изникват доста въпроси около доставките на течни горива на територията на България, особено, тези които идват по море и не влизат директно в рафинериите. От Българскаста петролна и газова асоциация не спират да повтарят, че най-голямото предизвикателство пред бранша е редуцирането на сивия сектор, а в медиите пък се появиха публикации, че каналите за контрабанда на горива не намаляват, а просто сменят играчите си.

Към момента измервателни уреди, свързани онлайн с Агенция „Митници" (АМ) има във всички данъчни и акцизни складове, рафинерии и т.н. Пристанищата, на които обаче понякога акостират танкери с гориво, което после се товари на железопътен транспорт, например  – нямат. В момента все още тече гратисен период във връзка с привеждане на пристанищата в съответствие с изискванията на чл. 103, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), според които до края на юни тази година трябва да бъдат монтирани измервателни уреди, които ще имат онлайн връзка с АМ.

„До монтирането на уредите Агенция „Митници", съвместно с МВР, извършва стопроцентов контрол на доставките, като различни екипи от митнически и полицейски служители присъстват на целия процес на разтоварване, както и извършват физически контрол на плавателния съд, за да установят съдържаните на помощните резервоари (например за вода), така че да се гарантира, че там не се превозва необявено гориво. През 2018 г. са осъществени 17 физическите проверки при разтоварване на гориво на пристанища, на които няма онлайн предаване на данни към АМ“, става ясно от информация, публикувана на страницата на ведомството. 

За да се гарантира, че един танкер превозва гориво в количество, съответстващо на обявеното, се извършват няколко измервания и съпоставки, уверяват от АМ.

Според информацията от ведомството за всяко пристигащо плавателно средство се извършва входяща контрола от служители на Гранична полиция, Агенция „Митници" и Изпълнителна агенция „Морска администрация", в присъствието на корабния агент, при която се представят документите на кораба и товара. Независим експерт оценител измерва товара и проверява дали отговаря на декларираното количество. На следващ етап митническите служители правят сравнение между вписаното количество гориво в морската товарителница (коносамент), придружаващите акцизни документи и установеното количество при независимото измерване от независимия експерт оценител.

От приходната администрация са категорични, че горивото се разтоварва в присъствието на екипи от митнически служители и служители на МВР, като на различните разтоварвания служителите се сменят. Митническите служители, които присъстват по време на цялото разтоварване, документират в протоколи със снимков и видеоматериал процеса на разтоварване на танкерите и претоварване на горивото.

След това разтоварените количества горива се товарят на цистерни (обичайно жп цистерни), като теглото на цистерните се замерва след товаренето и пломбирането им, с цел да се установи натовареното количество гориво в една цистерна и в цялата композиция.

„След пълното разтоварване на кораба се прави и изходяща контрола, която установява дали товарните резервоари са празни. След пристигане на цистерните в данъчен склад, при тяхното разтоварване, количеството на горивото се отчита и от уредите в данъчния склад, които имат онлайн връзка със системата на АМ“, уточняват от ведомството.

Според данни на приходната администрация от началото на тази година са обработени при стопроцентов физически контрол 17 плавателни съда, които са разтоварили на пристанища, които нямат онлайн връзка с Агенция „Митници".

Също така са извършени други 53 доставки от плавателни съдове, при които горивата са разтоварени чрез инсталации, свързани онлайн с Агенция „Митници" (в рафинерии и данъчни складове). На тези доставки е извършван физически контрол на база анализ на риска. За сравнение, през втората половина на 2017 г. са извършени  229  входящи контроли на плавателни съда с енергийни продукти. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:43 | 13.09.22 г.
fallback