В Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е постъпило искане от министъра на икономиката, министъра на финансите и министъра на културата за образуване на производство за извършване на секторен анализ на конкурентната среда на медийния пазар в страната.
Комисията се самосезира и ще направи проучване в рамките на правомощията си с оглед поставените от сигналоподателите въпроси, съобщава се на сайта на антимонополния орган.
Комисията ще изследва характеристиката и структурата на общия медиен пазар в страната, като за целта ще бъде анализирана дейността на всички видове медии (респективно на доставчиците на медийни услуги) включително: печатни медии – вестници, списания и други периодични издания, медиите, разпространявани, чрез електронни съобщителни мрежи, като обществените или търговски електронни медии, лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги, както и онлайн новинарските услуги – електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания.
Анализът ще проучи съществуват ли данни или предпоставки за предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на общия медиен пазар и на негови подпазари в страната.
Обект на проучването ще е има ли пречки за навлизането на нови участници на общия медиен пазар в страната, каква е степента на пазарна концентрация в сектора и каква е динамиката на развитие в него.
Комисията ще изиска актуална информация от компетентните държавни органи, браншови организации и участници на съответните пазари.
Припомняме, че в края на февруари с решение на Министерски съвет се създаде работна група за законодателни промени относно собствеността и финансирането на медиите в България и тяхното разпространение. Работната група трябва да предложи ясен механизъм за разкриване на крайния собственик на доставчика на съответната медийна услуга и източниците му на финансиране.
Очаква се и предложение за законово допустим начин за сезиране на Комисията за защита на конкуренцията от държавен орган и да регламентира задължение на КЗК за периодично изготвяне на секторни анализи на медийния пазар в страната, обхващащи всички медии.