Уикенд туризмът към София, който се засили благодарение на нискотарифните компании, допринесе за сериозен ръст на българската авиация през 2017 г.
Отбелязан бе ръст от 18,1% на превозените пътници по международни полети от и до България. Ръстът за Летище София е 29,1%, а за Варна и Бургас общо 6 на сто, отчете днес Асоциацията на българските авиокомпании.
„Ръстът се дължи на участието на нискоразходните превозвачи, като нито един от традиционните превозвачи не е намалил своите полети. Освен увеличения поток от чужди туристи заради евтините билети, българите, работещи в чужбина, по-често си идват в България“, заяви председателят на Асоциацията Светослав Станулов.
„За тази година очакваме цифрите да бъдат още по-добри“, заяви министърът на туризма Николина Ангелкова. По думите й вече са отбелязани ръстове между 5 и 15% при ранните записвания с полети до Варна и Бургас.
Станулов коментира, че Летище София ще се развие много повече, ако се превърне в свързващо летище (хъб), подобно на развитието на летищата в Истанбул, Персийския залив и Баку.
„Нашият пазар е твърде лимитиран и една от опциите за увеличаване на трафика е да има държавна политика за създаване на хъб“, посочи и изпълнителният директор на „България Ер“ Янко Георгиев.
Според Асоциацията при концесия на летище София развитието като хъб трябва да бъде главно условие. Все пак Светослав Станулов отчете, че „държавата може да управлява успешно летището“.
Анализът показва още, че ръстът за 2017-та се дължи основно на международните редовни линии. Делът на чартърните полети намалява, като вече е в съотношение 75,3 : 24,7.
„Основен двигател на този трафик са ниските цени на самолетните билети. Увеличиха се не само туристическите, но и бизнес пътуванията в различните икономически сектори, както и възможностите за по-чести пътувания на българите, живеещи и учещи в европейските страни“, пише в анализа.
За 2017-та през българските летища са преминали 11,4 млн. пътници, от които 6,4 млн. (56,5%) през София.
От български авиокомпании са превозени 2,067 млн. пътници, което е спад от 4,3% спрямо предходната година (2,161 млн.).
Българските авиокомпании са превозили 19 на сто от всички пътници от и до България, което е спад от 4,5% спрямо 2016-та (23,5%). Останалите 81% от пътниците (8,77 млн.) са пътували с чуждите авиокомпании, които отбелязват 25% ръст по този показател и разширение на присъствието с 4,5 на сто спрямо 2016-та.
Наблюдаваме агресивна интервенция на чуждите превозвачи на един ограничен пазар, заяви Янко Георгиев, като обясни ситуацията с ръста на туризма и на българската икономика. „Уикенд туризмът, който беше генериран в Будапеща и Прага, се насочи към София“, коментира той.
Конкуренцията по думите му е намалила цените и в резултат „България Ер“ отчита 4% ръст на превозени пътници и около 10% спад на приходите.
Асоциацията на българските авиокомпании настоява да се създаде стратегия за развитието на българската гражданска авиация, която да следва европейската стратегия за въздушния транспорт.
След пресконференцията на Асоциацията бяха връчени годишните награди на авиационната индустрия. На събитието присъстваше и Яцек Кравчик, заместник- председател на Европейския икономически и социален съвет, който получи плакет „100 години българско самолетостроене“. Министър Ангелкова получи награда от Съюза на ветераните в авиацията за принос за опазване на историческото наследство на българската авиация и почетен знак по повод 70- годишнината на българската гражданска авиация.