Оптимизмът на бизнес лидерите от България и света значително се е засилил по отношение на глобалната икономика в сравнение с предходни години. Това става ясно от 21-то ежегодно световно проучване на компанията PricewaterhouseCooper (PwC) сред бизнес лидерите.
Според данните повече от половината (57%) от запитаните изпълнителни директори в световен мащаб вярват, че глобалната икономика ще продължи да расте с още по-бързи темпове през следващите 12 месеца. За сравнение, през миналата година на такова мнение са били едва 29% от запитаните.
Това представлява и най-високият досега скок в оптимизма на бизнеса по отношение на глобалната икономика, отчитан от компанията.
Според Албена Маркова, съдружник в PwC, това се дължи и на факта, че „2017 г. се очертава като най-успешната икономическа година за света от 2010 г. и то по доста равномерно разпределен начин в различните региони на света“.
И през тази година остава тенденцията от предишни проучвания българските бизнес лидери да са по-оптимистични от своите колеги в чужбина, като сега те показват дори още по-голяма увереност в икономическата обстановка.
Според 71% от българите през следващите 12 месеца глобалната икономика ще расте с по-бързи темпове. Този процент е почти двойно по-висок от предходните две години – 2016 г. и 2017 г., когато е бил съответно 36% и 39%.
Въз основа на тези резултати страната ни се нарежда на трето място по оптимизъм, изпреварвана само от Бразилия и Канада.
Според проучването данните за страната и чужбина не са толкова изненадващи, като се има предвид икономическата обстановка от изминалата година.
Що се отнася до очакванията на изпълнителните директори за собствените им компании в краткосрочен и средносрочен план, българските бизнес лидери отново са по-големи оптимисти. „Това донякъде се подкрепя от факта, че прогнозите за 2018-2019 г. за ръст на българската икономика са доста позитивни“ , заяви още Маркова.
По думите ѝ промяна в перспективите между България и чужбина има в средносрочен план, тъй като световните бизнес лидери тази година са малко по-предпазливи по отношение на бъдещето на своите компании, което се случва за първи път.
Според Маркова това се държи на настъпващите промени в света, които са „толкова динамични, непредсказуеми и неочаквани“, че бизнесът се затруднява да погледне с увереност към това какво ще се случи през следващите три години.