През февруари общият показател на бизнес климата в България се покачва с 0,5 пункта в сравнение с януари.
Подобрение на стопанската конюнктура е регистрирано в строителството, докато в промишлеността се наблюдава леко понижение. В търговията на дребно и в сектора на услугите показателят запазва приблизително нивото си от януари, отчете Националният статистически институт (НСИ).
Бизнес климат – общо
Промишленост
Съставният показател „бизнес климат в промишлеността“ намалява с 0,5 пункта, което се дължи главно на по-резервираните очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца.
Бизнес климат в промишлеността
Източник: НСИ
Анкетата регистрира намаление на осигуреността на производството с поръчки, което е съпроводено и с понижени очаквания за дейността през следващите три месеца.
Несигурната икономическа среда и недостигът на работна сила остават основните пречки за развитието на бизнеса, посочени съответно от 43,4 и 30,3% от предприятията.
По отношение на продажните цени в промишлеността мениджърите очакват запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
Строителство
През февруари съставният показател „бизнес климат в строителството“ нараства с 3,6 пункта главно поради подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на фирмите през следващите шест месеца. Същевременно и прогнозите им по отношение на строителната активност през следващите три месеца са по-оптимистични, което според тях ще доведе до допълнително наемане на персонал.
Бизнес климат в строителството
Източник: НСИ
Несигурната икономическа среда продължава да е основният фактор, затрудняващ в най-голяма степен дейността на предприятията. На второ и трето място са конкуренцията в бранша и недостигът на работна сила, макар че анкетата отчита намаление на неблагоприятното им влияние.
Относно продажните цени в строителството преобладаващите очаквания на мениджърите са те да останат без промяна през следващите три месеца.
Търговия на дребно
Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно“ запазва нивото си от януари. Мненията на търговците на дребно за обема на продажбите през последните три месеца са по-резервирани, докато прогнозите им за продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца са по-благоприятни.
Най-сериозните затруднения за бизнеса остават конкуренцията в бранша, недостатъчното търсене и несигурната икономическа среда, като през последния месец се наблюдава засилване на негативното въздействие на втория фактор.
Фактори, ограничаващи подобряването на бизнес ситуацията в търговията на дребно (Относителен дял от предприятията)
Източник: НСИ
По отношение на продажните цени по-голяма част от търговците предвиждат те да запазят своето равнище през следващите три месеца.
Услуги
През февруари съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите“ остава приблизително на нивото си от януари. Оценките и очакванията на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията се изместват към по-умерените мнения. Същевременно и прогнозите им за търсенето на услуги през следващите три месеца са благоприятни.
Основните пречки за дейността в сектора продължават да са свързани с конкуренцията в бранша и несигурната икономическа среда.
Фактори, ограничаващи подобряването на бизнес ситуацията в сектора на услугите (Относителен дял от предприятията)