Премиерът Бойко Борисов предложи „скъпа зона“ за коли в центъра на София. Повод за това стана подписването днес в Министерския съвет на договори за обновяване на района между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Столичната община.
„Като постигнете да се уплътни и с метрото зоната, трябва да направите скъпа зона в София в центъра така както в цяла Европа. Който иска сам човек да се разхожда с колата из града, трябва да си плаща повече, защото се замърсява и въздухът повече. Тези пари трябва да отидат в места, където да свалим хората от автомобилите – по-евтино, по-бързо, 100% екологично чисто“, коментира той след подписването в началото на днешното правителствено заседание.
Районът на „Златна София“ около парламента, „Граф Игнатиев“ и книжният пазар „Славейков“, градинката на „Св. Седмочисленици“, площад „Гарибалди“, ще бъдат обновени и облагородени. Предвижда се подмяна на настилки, допълнително осветление, озеленяване, ремонт на трамвайния релсов път по проекти на обща стойност 173,5 млн. лв. От тези средства 151 млн. лв. е безвъзмездната финансова помощ по ОП „Региони в растеж“, а останалите – съфинансиране от Столичната община.
Борисов каза, че в модернизацията на София се инвестират огромни средства.
„Едно време аз като станах кмет, най-младият тролей "Икарус" беше по-стар от мен, да не говорим за трамваите, нямаше нито един нов. Автобусите от Орлов мост по „Цариградско“ до Плиска – черен дим, също бяха стари „Икарус“-и“, даде пример той.
„151 млн. са много пари и то за едни от любимите места на софиянци, след Витошка, която стана прекрасна“, каза още Борисов. Той допълни, че новите трамваи гарантират чистота на въздуха и по-малко шум. „Всичките тези 20 км трамвайни линии, които тропат и лопат сега, всичко това ще бъде обезшумено, за да могат в тези квартали хората да не чуват тези звуци“, разясни той.
Близо 200 дка територия в централната градска част ще бъде обновена, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова. Цялостно ще бъде обновена линията на трамвай номер 5 от кв. „Княжево“ до Съдебната палата, с нови спирки с видеонаблюдение и 13 нови трамвайни мотриси. На всички светофари, по които трамваят преминава, ще му се дава предимство, което ще увеличи скоростта на движение.
Другите два проекта, по които бяха подписани договори, са за социална интеграция и изграждане на дневни центрове за подкрепа на деца с увреждания.
Регионалният министър Николай Нанков заяви, че това са най-видимите проекти за софиянци. Той съобщи, че по оперативната програма договореността на средствата вече е 72%.
Фандъкова каза още, че се очаква Пътната агенция да обяви процедурата за избор на изпълнител за участъка от жк „Младост“ до АМ „Тракия“ до средата на март. По думите й това означава, че има шанс до края на годината да започне разширението на Софийския околовръстен път.
Столичната община не обмисля поскъпване на зоната за платено паркиране в центъра на София на този етап, съобщи кметът Йорданка Фандъкова пред журналисти в МС, коментирайки идеята на премиера Бойко Борисов като мярка за по-чист въздух.
Все пак Фандъкова допусна, че ограниченията за колите могат да включват и по-скъпа зона за паркиране. Тя даде пример, че се разширяват зоните за платено паркиране, има и ограничения във времето за престой, което също е рестриктивна мярка. Кметът посочи и че паралелно с това усилията на общината са насочени към модернизация на градския транспорт като алтернатива на придвижване.
Тя поясни, че подписаните днес договори с МРРБ за обновяване на ул. „Граф Игнатиев“ с прилежащи улици и района около парламента се очаква да се реализират за 2 години. По „Граф Игнатиев“ се предвижда гранитна настилка, изцяло пешеходна зона със запазване на двупосочно трамвайно движение.
Книжният пазар също остава, но с много по-добър изглед – само книги, без учебници, без кашони, обясни Фандъкова. Ще бъде възстановен и „злополучният“ фонтан на площад „Славейков“, след като по случая със загинал от токов удар млад мъж са приключили съдебните дела.
Очаква се изборът на изпълнител за тази зона да бъде факт до края на следващата седмица. Конкурсът за обновяване на зоната около Народното събрание тепърва предстои. Там настилката остава, каквато е била – жълти и гранитни павета.
„Много тежка задача и в двете зони е цялостната подмяна на ВиК-системата“, каза столичният кмет. За периода на ремонтите ще има промяна в движението на трамваите по „Граф Игнатиев“.