Дизелово гориво, произведено по нано технология и бездимна печка на дърва – това са част от иновациите, представени от български компании на 21-я Европейски форум по екоиновации, който се проведе в София.
В столицата и другите български градове основните замърсители на въздуха в момента са битовото отопление и автомобилният трафик. Заради трайно повишените нива на фини прахови частици (ФПЧ) Европейската комисия (ЕК) започна наказателна процедура срещу България.
Иновацията на българската компания NanoBoost намалява вредните емисии от автомобилите, разказа пред Investor.bg основателят на компанията Юлиян Стоянов. Патентованият от него метод представлява добавяне на наномодифицирани структури към дизела. Продуктът може да се прилага и като дизелово гориво, и като добавка.
Юлиян Стоянов изрично уточни, че не продава такова гориво, а търси производител, който да внедри иновацията.
Горивото е тествано в лабораторията на Техническия университет във Варна. Дори без катализатор на двигателя сериозно се понижават димността, въглеродният двуокис, въглеводородите, азотните оксиди и други емисии.
Преработката на вече произведено дизеловото гориво оскъпява крайния продукт, но това се компенсира от намаления разход на гориво с до 5%, показват тестовете. „Увеличихме КПД-то на двигателя и снижихме разходите на горивото“, разказва Юлиян Стоянов.
Живко Стефанов, основател на стартъп компания, внедрява изобретението на американски архитект, който при пътуване в Африка използва глинен цилиндър, за да повиши ефективността при готвенето на открит огън. След това в САЩ доразвива идеята си, като покрива цилиндъра от термоизолационен материал с втори метален и така се получава печка за отопление на дърва.
В българския вариант – печката „Гамера“, температурата на дима и газовете се повишава до 1 000 ℃, което води до тяхното пълно изгаряне и допълнително топлоотделяне.
Така наречената „ракетна“ печка създава собствена тяга, което позволява димните газове да излизат хоризонтално и така върху тръбата може да се изгради глинена пейка, която допълнително да топли къщата.
„Благодарение на пълното изгаряне се получава повече енергия в сравнение със същото количество дърва в обикновена печка. На изхода пък имаме много чисти газове“, обясни пред Investor.bg Живко Стефанов.
Според производителя ако за отоплението на една къща по принцип са необходими 5 куб. м дърва на сезон, то с „ракетната“ печка разходът намалява до 1,5 куб. м.
На форума български студенти, участвали в състезанието Shell Eco-marathon, показаха електроболиди, които могат само с 1 kWh да изминат 400 км. С едно зареждане на батерията пробегът е 90 км, а максималната скорост, която електромобилите достигат, е 36 км/ч, съобщава екоминистерството.
Друг пример за екологично придвижване са представените от варненската фирма Eljoy електрически велосипеди, при които въртенето на педалите се подпомага от електродвигател.
На форума бе показан ръчно изработен електровелосипед с дървена рамка. Батерията му се зарежда на всеки 60 км пробег, а максималната скорост, която развива, е 25 км/ч. В момента компанията работи и по инсталиране на система за наемане на електровелосипеди в София.
Иновация, която допринася за намаляването на вредните емисии, е създадената от друга българска фирма - „Експертите“, машина за почистване на филтри за фини прахови частици. Целта е по достъпен и устойчив начин да бъдат рециклирани филтри DPF/FAP за дизелови автомобили и катализатори.
На екофорума беше показана и бързозареждаща станция за електрически превозни средства. В зависимост от модела на автомобила зареждането може да стане за около 1,5-2 часа, което е до два пъти по-бързо, отколкото със стандартните зарядни станции, обясниха производителите от „Елпром ЕМЗ“.
От „Соларпро“ демонстрираха решения за фотоволтаично захранване на мрежата на градския електротранспорт.
Куриерската компания „Спиди“ пък продължава да доставя пратки в София с електромобили, след като преди 3-4 години компанията закупи няколко броя Канго Z, допълва специализираният автомобилен сайт Automedia.bg.