Нужен е баланс в мерките за опазване на околната среда и в данъчната политика за старите и замърсяващи природата автомобили, каза министърът на финансите Владислав Горанов в рамките на парламентарния контрол в отговор на въпрос на народния представител Георги Гьоков относно данъчни стимули за използване на нови, по-малко замърсяващи околната среда автомобили.
Министърът изтъкна, че и сега има данъчни облекчения за моторните превозни средства, които отговарят на европейските стандарти за опазване на околната среда в рамките на от 20% до 60% от размера на данъка. Електромобилите са изцяло освободени от данък.
Темата с облагането на автомобилите е важна от гледна точка на социалните аспекти, посочи Горанов. Притежаването на лека кола в България е изключително евтино и лесно. Ние се превърнахме в гробницата на Европа за стари коли, подчерта той. Горанов изтъкна, че е нужна дискусия за цялостната политика на държавата за притежаването на леки автомобили, за състоянието на пътищата и върху контрола на правоуправлението на шофьорите.
Балансът между данъчна политика и екологични мерки е труден и трябва да го търсим заедно, защото хората у нас са сравнително бедни, посочи министърът.
„Възприетият начин на облагане и съществуващите данъчни облекчения са резултат от потърсен баланс между ефекта върху бизнеса, гражданите и приходите и разходите в общинските и държавния бюджети, като се взимат предвид и екологичните стандарти“, обясни още финансовият министър.
„Аз възнамерявам, съвместно с Комисията по бюджет и финанси, да предложа през следващите няколко месеца промени в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), свързани не само с моторните превозни средства, а изцяло с концепцията по отношение облагане на тези движими и недвижими имущества, които са предмет на облагане в Закона“, каза Горанов.
По думите му като цяло облагането, което е в полза на местните бюджети, има нужда от усъвършенстване, тъй като е изостанало и остаряло. Когато с едната ръка повдигате въпроса за екологичните норми, с другата трябва да отчитате, че пребалансирането на системата би довело до увеличаването на тежестта върху хипотетично по-евтините автомобили и намаляването на тежестта за по-скъпите, допълни той.