Проблемът със завишените фини прахови частици в София няма да се реши с намаляване на цената на билета за градския транспорт. Това каза в ефира на bTV бившият министър на икономиката, който в момента е общински съветник.
Според него източниците на замърсяване на въздуха в столицата са три - индустрията, транспортът и отоплението.
Трайков посочи, че в миналото най-големият замърсител е бил комбинатът "Кремиковци".
"Усилията трябва да бъдат фокусирани в проблема с отоплението. Горенето на дрехи, стара дограма и гуми са по-изолирани случаи. Системното решение е да има завишен контрол върху автомобилите, които замърсяват най-много“, посочи той.
По думите му системата за измерване на замърсяването може да бъде свързана с КАТ, а шофьорите с автомобили, които не отговарят на екологичните норми да бъдат санкционирани.
„Има технически начини това да стане. Има възможност да се разположат сензори, които да измерват замърсяването на всяка отделна кола, както си минава по улицата“, добави бившият министър.
Относно идеята на премиера Бойко Борисов да се предостави газ за социално слаби, Трайков заяви, че това е въпрос на държавна политика, но е непрактично решение.
„Хората, които се нуждаят от подпомагане, са бедни и нямат газова инсталация и газови уреди. Когато отоплението е на газ и с централно топлоподаване, тогава ще се подобри въздухът на София. Не е практично да се дава азерски газ на бедните хора, защото самото газифицирне е скъпо. Не е и особено евтино да се потребява газ. Предимно по-заможните хора го използват“, обясни Трайков.
По думите му всяка година у нас умират три пъти повече хора, отколкото в европейските градове, заради усложнения от мръсния въздух.
Според него обаче проблемът няма да се реши и чрез ограничаване на движението в центъра на автомобилите с четни или нечетни номера.
"Това е архаично решение, от 50-те години на миналия век. Не е практично и се оказва, че трудно може да бъде контролирано”, смята Трайков.
Според него системното решение е да има действителен контрол върху нивото на замърсяването от индивидуалните автомобили и притежаването на замърсяващ автомобил просто да бъде икономически неизгодно.