До 19 месеца ще бъде готова новата тол система. До края на лятото пък трябва да стане ясно какви ще са тарифите за определени отсечки, както и за кои пътища ще се плащат такси отделно от винетките.
Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков минути след подписването на договора между Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и фирмата изпълнител – консорциума „Капш Трафик Солюшънс“, за изграждането и внедряването на новия модел за таксуване за ползването на републиканската пътна мрежа.
В консорциума влизат "Капш Телематик Технолоджис България" ЕАД, "Капш Телематик Сървисиз", Полша, "Капш Трафикком", Италия и "Капш Трафик Транспортейшън".
Стойността на договора е 150 млн. лева без ДДС. Очаква се до три години от бъдещите постъпления да бъдат изплатени разходите на консорциума. Проектът се изгражда със средства на изпълнителя.
„Въведохме гъвкав модел на изплащане на системата. Това ще стане в рамките на три години с по около 50 милиона лева на година", обясни Нанков.
Предстои да бъде създадена и държавна компания, която да оперира с тол системата след изграждането и въвеждането ѝ в експлоатация след приключването на договора от изпълнителя.
Investor.bg припомня, че обществената поръчка за тол системата беше обявена през април миналата година. Оттогава досега тя е спирана девет пъти заради обжалвания, които властта обяви за саботаж.
Консорциумът разполага със седем месеца да проектира и внедри тол системата и с още 12 месеца за всички останали съпътстващи дейности, включително одит, изпитване и коригиране на дефектите.
Нанков напомни, че в края на първата година от старта на тол системата държавата очаква да събере около 1 млрд. лева приходи.
"Основната ни цел е пътищата в страната да се строят с пари от бюджета, а не с европейско финансиране", обяви още регионалният министър.
По думите му ще има две направления за разходването на постъпленията – за ремонт на пътната мрежа и за изграждане на нови трасета.
„Имаме да доизграждаме немалка част от автомагистралната ни система, планираме поне един, а след време и няколко тунела под Стара планина, проекти, които ще се реализират единствено и само по линия на приходите от тол системата. Недофинансирането на АМ „Струма“ ще се покрие отново със средства от бюджета, по линия на тол таксите, имаме да доизграждаме и АМ „Хемус“ и пътищата Ботевград-Видин и Русе-Велико Търново", обясни регионалният министър. "Ще изграждаме нови пътища, ще ги направим по-сигурни и безопасни."
Според него "достатъчният ресурс, с който ще разполагаме, ще е предпоставка за по-качественото му разходване и по-добрия контрол“.
„Благодаря на АПИ и страните, които участваха в процедурите. Отне две години процедурни игри и хватки, но все пак успяхме, защото всеки ден е важен, тъй като всяко забавяне коства огромен ресурс", заяви Нанков.
"Тол системата ще въведе справедлив и честен модел за таксуване по републиканските пътища. В момента 70% от приходите на АПИ се генерират от ползвателите на леки автомобили, а тези които действително увреждат пътната инфраструктура плащат по-малко – едва 30%. За 2017 г. имаме рекордни постъпления от винетни такси – 352 млн. лв. или с 25 млн повече от 2016 г., при запазени същите ставки“, информира министърът.
Той добави, че международният трафик се е увеличил значително, а превозвачите пътуват повече.
Нанков е на мнение, че „златото“ на България е геополитическото ѝ разположение.
"Трябва да стане много ясно на гражданите, че тол таксата е само за тежкотоварните автомобили над 3,5 тона. За леките автомобили остават винетките, но не хартиените, които познаваме понастоящем, а електронните", обясни регионалният министър.
Той добави, че завишенията на цените за тежкотоварните моторни превозни средства ще са с около седем пъти.
Нанков е категоричен, че новият модел дава възможност за по-голяма гъвкавост, особено при регулиране на тежкотоварния трафик.
„Сега има забрана камионите да се движат в пикови часове, но вече ще имаме опция да ограничаваме движението на ТИР-овете в най-натоварените часови зони с икономически инструменти, а не с нормативни. Нека фирмите решават дали искат да платят седем пъти по-висока такса, ако искат да превозват стока в пиков час“, посочи Нанков.
Относно електронните винетки, които ще бъдат факт през 2019 г., регионалният министър обясни, че винетките ще се следят с регистрационните табели на автомобила чрез трафик камерите.
„Обучението по функционирането и изграждането на тол системата ще бъде тежка задача за АПИ, за министерството и министър Николай Нанков. Предстои ни решаването на много тежки задачи, тъй като тол системата се въвежда за първи път. Това води след себе си липсата на кадри и такива, които трябва да бъдат обучени", каза от своя страна председателят на управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов.
"С тези 6-7 хил. км пътища, които имаме да ремонтираме, се надяваме в рамките на 4-5 години България да има една съвременна и третокласна пътна мрежа. През това време изтичат и експлоатационните срокове на ремонтите на магистралите, на първокласните и второкласните пътища, които през годините сме успявали да ремонтираме“, допълни той