Двойно ще се увеличат осигурените от държавата места за обучение на бакалаври и магистри за българи от диаспорите в чужбина. Местата ще нараснат от 1 000 на 2 хил. с промяна на постановление 103/1993 г.
Правителството планира промени в общо четири постановления, свързани с финансирането на държавните висши училища и научните организации, става ясно от публикуван проект в портала за обществени консултации strategy.bg.
За първенците на националните олимпиади по български език и литература и за първенците на випуски на средни и висши училища в райони с компактно население от българска народност в Украйна, Молдова, Сърбия, Румъния и Казахстан местата се увеличават от 15 на 30.
За образователната и научна степен „доктор“ увеличението е от 20 на 40 места, а за следдипломна специализация периодът от 120 месеца се увеличава на 240 месеца.
Във връзка с разширяването на мрежата от училища в чужбина с преподаване на български език и литература и история и география на България от 30 на 50 ще се увеличат преподавателите, изпращани от Министерството на образованието и науката в тези училища.
В Украйна, Молдова, Сърбия, Македония и Албания трайно расте броят на кандидатите за студенти, докторанти и специализанти с интерес към българските университети и научни организации, пише в мотивите на вносителите на промените.
Механизмът за диференцирано финансиране на висшето образование се прецизира с промени в постановление 328 от 2015 г.
В Плана към Стратегията за развитие на висшето образование за 2014 - 2020 г. е предвидено делът от средствата за издръжка, които се получават след комплексна оценка за качество и съответствие с пазара на труда, да нарасне на 50 на сто през 2018 г. и на 60 на сто през 2020 г.
Въведени са два допълнителни коефициента. Първият е за приоритетни направления с намаляващ прием, като за тях се наблюдава отчетен период от 5 г. назад във времето. Вторият коефициент е само за обучения в области с нисък икономически статус: Видин, Враца, Кърджали, Смолян и Ловеч, където има филиали на държавни висши училища.
Целта от въвеждането на първия коефициент е да бъде насърчен приемът по приоритетни професионални направления там, където няма достатъчно интерес от страна на кандидат студентите. Вторият коефициент се въвежда на териториален принцип, за да бъде подпомогнато обучението в области на страната със слабо икономическо развитие.
В резултат на насърчаващ механизъм беше увеличен приемът по професионално направление „Информатика и компютърни науки“ и „Комуникационна и компютърна техника“. Ръстът на приетите студенти през учебните 2016/2017 и 2017/2018 г. дава възможност за устойчиво планиране през следващите учебни години. Затова се предлага да отпаднат допълнителните преференции за тях.
Предвижда се максимално допустимият брой на приеманите за обучение студенти и докторанти да се определя за равен на свободния капацитет на съответното професионално направление и да се прилага освен за „Математика“ и за “Педагогика на обучението по…“, „Религия и теология“, „Физически науки“, „Химически науки“, „Енергетика“, „Материали и материалознание“ и „Химически технологии“.
С промените се предвижда още да не се предлага за утвърждаване прием за неприоритетни професионални направления, за които максимално допустимият брой на приеманите студенти и докторанти е под 15.
Друга промяна е свързана с възможността за утвърждаване на по-голям брой на студенти във висши училища, които обучават по направлението „Туризъм“ и са в административни области, в които секторът е развит. Тази мярка се налага от дефицита на кадри.
Предложените промени в постановление 90/2000 за условията и реда за предоставяне на стипендии на студентите, докторантите и специализантите от държавните висши училища и научни организации са в две посоки. Дава се възможност на висшите училища да предоставят допълнителни стипендии на студентите, обучаващи се в специалности от приоритетни направления.
Другата промяна е свързана с актуализирането на някои стипендии. Променя се размерът на стипендията за докторантите от 450 на 500 лв. месечно.
Според авторите на предложението този размер е максималната възможна сума на този етап и е следствие от редица направени анализи и проведени разговори с представители на докторантите и висшите училища.
От 135 на 250 лв. се увеличават стипендиите за студент чужденци, приети за обучение в България по Централноевропейската програма за обмен в университетското образование CEEPUS III, за да се постигне донякъде по-справедливо компенсиране на разходите на тези студенти при престоя им у нас.
Българските студенти, обучаващи се в чужди висши училища по тази програма, получават стипендии около 200 евро.
В изпълнение на националната политика към българите зад граница, увеличение има и при стипендиите, предоставяни на студенти, приети за обучение в Тараклийския държавен университет в Молдова, съгласно Споразумението между правителствата на двете държави.
Промените се предлагат след анализи на висшето образование и пазара на труда, се допълва в мотивите.