Дупки по пътищата, километрични задръствания, безкрайни ремонти и липса на места за паркиране. Това са обичайните оплаквания на столичаните и гостите на София, които настояват да живеят в по-добър град и не пестят недоволството си.
И наистина Столичната община през изминаващата година захвана мащабни проекти, както за да подобри градската среда, така и за да посрещне европредседателството с нов облик. Разбира се, ремонтите не минаха без скандали и без критики за качеството на изпълнението им. Но въпреки всичко, няма съмнение - столичният град се промени и през 2017 г.
Един от най-коментираните и спорни обекти бе столичният булевард "Дондуков". Въпросът дали да останат паветата или да се положи асфалт дълго се предъвкваше и забави реконструкцията на трасето.
В крайна сметка след цяло лято ремонти частта от Министерския съвет до ул. "Г. С. Раковски", която е в историческия център, бе реконструирана с гранитен паваж, а в участъка от бул. "Васил Левски" до ул. "Кракра" бе положена асфалтова настилка. Бе подменен и релсовият път на старото траймвайно трасе, изградена бе велоалея и целият булевард блесна с обновено LED осветление.
Веднага след края на ремонта обаче заваляха обвинения от страна на организации и граждани, че реконструкцията е некачествено изпълнена и новеничкият булевард осъмна с ироничната табелка "Фандъков". Недоволните атакуваха качеството на ремонта и забавянето му, обвиниха, че троаторите са неравни, а използваните технологии – остарели. Дни по-късно като доказателство за некачествената настилка се появи и мистериозен крадец на павета, който нощем ги вади с ръка.
Всичко това доведе до протест "#ДанчеСлез - Протест за цялостно творчество", организиран от "Спаси София", под прозорците на кмета с искане на оставката й. В това Фандъкова видя политически оттенък и настоя, че опозицията е започнала своята предизборна кампания. От "Спаси София" пък се разграничиха и отказаха да бъдат "инструмент за саморазправа между политическите противници ГЕРБ и БСП".
А след като заваля първият по-обилен сняг за сезона паднаха в жертва и пластмасовите ограничители, които отделят велоалеята от платното. В случая отговорен бе снегорин, а от Столичната община увериха, че щетите ще бъдат отстранени за сметка на фирмата за почистване.
Друг ключов столичен булевард също разпали войната "паваж-асфалт". След многомесечните драми в крайна сметка експертен съвет на Министерството на културата взе решение да се разреши асфалтовата настилка на столичния бул. "Прага". И този ремонт се забави с няколко седмици от предвиденото, а след като бе пуснато движението, още продължаваха довършителни работи по тротоарите.
И тук имаше много защитници на каменната настилка, но от Общината аргументираха избора си за полагане на асфалт с това, че по трасето преминават много тролейбуси, които имат нужда от хубава настилка, която да гарнтира комфортното придвижване на пътниците.
През 2017 г. София се раздели и с един много противоречив, но добре познат символ – паметникът пред НДК. Софиянци го наричаха с най-разнообразни имена, а за премахването му се говореше от години.
И така, това лято монументът бе демонтиран, за да бъде заместен от войнишкия мемориал на Първи и Шести софийски полк, който е бил на това място от 1934 г. до 1977 г., когато е съборен заради строителството на НДК. Тогава София е трябвало да се сдобие с нов паметник и строежът на "1300 години България" започнал през 1981 г.
Но въпреки че имаше недоволство и протести от страна на защитници на монумента, а кранът, който извършваше демонтажа беше подпален, художествените пластики бяха свалени, за да бъдат преаранжирани в НИМ. През ноември бе върнат на мястото си и лъвът с картата на Санстефанска България, който е част от разрушения войнишки мемориал на Първи и Шести софийски полк.
Подготовката за европредседателството, което започва в първия ден на новата година, и по-точно ремонтът на НДК, също не се размина без скандали. Изпълнителният директор на Двореца на културата Мирослав Боршош се раздели с поста си заради обвинения в нецелесъобразно разходване на средства от бюджета на НДК, предвидени за европредседателството, а комисия в Народното събрание се захвана да нищи скандала.
В крайна сметка след месеци ремонтни дейности ресорният министър Лиляна Павлова и министърът на културата Боил Банов откриха обновения за 45 млн. лева НДК дни преди старта на Председателството на Съвета на ЕС. Зала 3 на НДК, в която ще се проведат 32 събития на високо ниво, е напълно обновена - със сменен таван, вкарана нова модерна техника. Ремонтирани са и залите 7, 8 и 9, които ще поемат събитията, които не са VIP.
За да има по-пряк път до летището, отново заради председателството на Съвета на ЕС, започна и строежа на 350-метров мост, който да свързва бул. "Брюксел" с Терминал 2. И докато европейците ще се придвижват по-бързо, това няма да може да се каже и за гражданите. Председателството на Съвета на ЕС започва с предупреждения за задръствания, а плановете са за определени периоди да бъдат затваряни цели пътни артерии, например от летището до НДК. Но властите успокояват – хората ще бъдат предупреждавани за това ден по-рано.
Един от основните проблеми в София – паркирането, също намери известно разрешение, но разгневи някои. От октомври зелената зона се разшири в районите "Средец" и "Лозенец" и така общо платените места за паркиране в столицата станаха 21 хил. Живеещите в долната част на "Лозенец" и около ул. "Иван Асен II" веднага отчетоха, че колите в района са намалели и няма неправилно паркирали.
Въвеждането на новите паркоместа обаче доведе и до куриозни ситуации. Така живущите в блок в "Лозенец" се обединиха и поставиха бариера пред паркинга на блока си, която да спира "пришълци", които заемат местата им. Така се получавало, защото работещите в района избягвали платените места и търсели безплатни.
В момента текат обсъждания и се очаква догодина зелена зона да се въведе и в районите "Възраждане" и "Красно село".
Жителите на южните квартали очакват с нетърпение и изграждането на третия лъч на метрото. Но докато това стане, гражданите там изпитват сериозни затруднения с придвижването заради затворените ключови улици и кръстовища.
Но пък "трай, бабо, за хубост", обещанията са подземната железница да заработи през септември 2019 г. и да улесни значително трафика в района.