Българските четвъртокласници отново се представят сравнително добре по четене и разбиране на литературен текст. Международното изследване PIRLS за 2016 г. поставя България на 14-то място сред 50 държави по света. Първите места са заети от Русия, Сингапур и Хонконг, а последните – от няколко африкански държави (Мароко, Египет и Южна Африка). През 2016 г. резултатът на България се повишава, но е около нивото си през 2001 г. след спад в предходните издания.
Добрите позиции на страната показват, че в началните класове традиционната образователната система се справя относително добре. Причините са лесният учебен материал, влиянието на родителите, големият дял на децата, обхванати от предучилищното образование и (поне правно) равният достъп до образование.
Още тук, обаче, се загатва друг проблем, който е ключов и за обяснението на недоброто представяне на страната при оценяване на знаният