В България не само идват посетители за винен туризъм, но и хора, които си плащат, за да участват в гроздобера. Това се случи с японски туристи при брането на тазгодишната реколта във винарска изба „Вила Юстина“, която се намира на 25 км от Пловдив, разказа търговският директор Станислав Бакърджиев по време на пресконференция за кампанията на БНТ2 "Купувам българско".
Някои български изби предлагат винен туризъм на световно ниво и ги виждаме във всички винарски региони, коментира той.
Запитан какво означава виненият туризъм да е на високо ниво той посочи, че един от критериите е да се предлагат вина, наградени на световни конкурси, а дегустациите да са насочени и към специалисти.
Той посочи, че по света има голям интерес към типично българските сортове като Мавруд, Димят и Рубин. Но, за да пробие една изба, първо трябва да се представи с вино от популярните международни сортове.
В момента около 15% от виното на „Вила Юстина“ е за износ, като експортът се удвоява всяка година. Включително към дестинации като Тайван, Китай, Канада и САЩ, където има потенциал за реализацията на продукти от високия ценови клас.
Избата има капацитет да преработва около 300 т грозде, от което се получават приблизително 150 хил. бутилки.
Не е толкова трудно да се започне винен туризъм, важното е да има желание, казва Станислав Бакърджиев. Докато някои изби имат модерни дегустационни зали, за други според него е достатъчно да сложат една пейка за туристите.
„На последния гроздобер дойде група японци, които си платиха, за да се включат в брането, а след това поискаха одеяла - дегустацията да е на лозето, сред природата“, разказа той.
Около 10 хил. годишно са посетителите във „Вила Юстина“, за което помага близостта до Пловдив.