fallback

От ишлеме към инженерингови и R&D процеси

България увеличава шансовете си да привлече автомобилен производител, смята Георги Стоев от Trakia.Tech

11:34 | 26.11.17 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Напълно възможно е скоро България да привлече като инвеститор и автомобилен производител, макар че това е и въпрос на традиции, а съседни на нашата страни имаха такива традиции от времето на соцблока. Но в същото време България се установи като добър център за поддоставчици, а това значи, че един асемблатор може да намери доста добър дом в България - защото повечето доставчици ще са наблизо, ще се свият разходите за доставки, а и той ще може по-лесно да контролира качеството.

Това мнение изказа при гостуването си в седмичното технологично предаване UpDate на Bloomberg TV Bulgaria съоснователят на Industry Watch и на Trakia.Tech Георги Стоев. „Мисля, че България увеличи доста шансовете си да привлече подобен инвеститор“, добави още той.

Стоев изказа в предаването и убеждението си, че е време страната ни да промени имиджа си от място за производство на ишлеме към такова за инженерингови и R&D процеси. „Вижда се, че българските инженери са много по-достъпни от германските, но не са по-малко талантливи“, казва той. 

Специалистът е убеден, че България успя да наложи доста солиден имидж на една от горещите точки за изнасяне на производство. „Не са много конкурентните зони например на Тракия икономическа зона, или на тези в Стара Загора, Хасково, като изключим няколко града в Румъния и Полша. Когато даден инвеститор дойде на проучване, той обикновено сравнява Пловдив с градове в Сърбия или Румъния. С това се изчерпва конкуренцията. Оттук нататък трябва да направим стъпка нагоре“, добавя Стоев.

Защо се налага тази трансформация? Статистиката показва, че през последните години се увеличава интересът на производствените инвеститори. Но това са основно инвеститори, които разчитаха на  евтиния труд в България, защото обикновено в сферата на производствената промишленост и производството на авточасти голяма част от тези процеси са трудни за автоматизиране и механизиране. В същото време обаче през последните 2-3 години разходите за труд нараснаха с около 10% годишно – доста над очакванията дори на  най-широкоскроените работодатели. Всичко това значи, че скоро България няма да бъде привлекателна за част от инвеститорите в някои индустрии. В същото време обаче страната ни  печели конкурентна база в машиностроенето, защото започва да изнася машини с български бранд и надпис „произведено в България“.

„Сега говорим за нов интересен процес – налагане на имидж на България като дестинация, в която машиностроенето е много конкурентен сектор и се изнася до конкурентни дестинации – Германия, Швейцария и др. Когато говорим за производство на например индустриално оборудване, то е в повечето случаи по задание на клиента, а не масово стандартизирано. Тогава има нужда от много по-сериозна гъвкавост (agile manufacturing). Това е следващата вълна. Ако успеем да се закачим за този влак и променим имиджа на зоните, които създаваме, вероятно ще бъдем сред успешните бързо индустриализиращи се страни“, убеден е Стоев.

Как България може да заложи не просто на демографски показатели, а на производство с висока добавена стойност, като това в Габрово и околността, и дали бизнесът може да разчита и на държавна подкрепа в процеса на налагане на новия производствен имидж – вижте в целия материал на UpDate.

Изминали издания на UpDate гледайте тук.

Следете UpDate и във Facebook.

Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:35 | 14.09.22 г.
fallback