През следващата година ще бъдат въведени три разходни стандарта, с които ще се формират средствата за финансиране на училищата и детските градини, съобщи пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
По думите му така ще се усъвършенства сегашният модел на финансиране на образователните институции и той ще стане по-балансиран и по-справедлив, предава БТА.
След голямата учителска стачка през 2007 г. училищата се финансират чрез делегирани бюджети, които зависят от броя на учениците в тях. За тези десет години училищата с малко ученици изпитваха затруднения заради ниските си бюджети и имаха недостиг на средства за заплати и режийни разходи.
Първият стандарт за финансиране се предвижда да е за ученик, вторият - за група или за училищна паралелка, а третият стандарт ще е за образователна институция - детска градина или училище, обясни министър Вълчев. По думите му те няма да зависят от големината на училището, но ще остане механизмът за формулата, според която ще се отчитат местни и специфични фактори, и това ще доведе до повече средства за по-малките училища, които са в отдалечени райони.
Това е израз на политиката ни да компенсираме младите преподаватели да заемат учителска длъжност в тези училища, тъй като младите учители предпочитат да работят и живеят в големия град и те трябва "да бъдат овъзмездени", когато преподават в отдалечени населени места, коментира образователният министър.
Той съобщи, че ще има и отделни средства за училища, в които има "концентрация" на деца и ученици от уязвими групи, с които се работи по-трудно. За тези деца е необходима повече педагогическа и самостоятелна работа, както и повече педагогически персонал в екипите за обхващане и задържането им в училище, каза министър Вълчев.
Той допълни, че за децата и учениците от уязвимите групи трябва да има повече допълнителни обучения за изучаване на български език в предучилищната възраст и в началния етап, както и повече обучения за преодоляване на образователните им дефицити.
Предвижда се средствата за разходните стандарти, по които детските градини и училищата получават финансиране, да се увеличат с 360 млн. лева за 2018 г., каза министър Вълчев. Той обясни, че 240 млн. лева от тях ще са за целогодишното увеличение на учителските заплати. За увеличението им с 15 процента от 1 септември до края на годината бяха отпуснати 80 млн. лева.
Общо 90 млн. лева са предвидени заради промяната на формулата на финансиране на училищата и заради двата критерия - за отдалечени и малки общини, и за училищата и детските градини с повече деца и ученици от уязвими групи.
С 32 млн. лева ще бъдат увеличени средствата за обезпечаване на новата минимална работна заплата в страната, която засяга непедагогическия персонал, и за увеличената осигурителна вноска, за да не са те "за сметка на училищните бюджети", обясни министърът.