Министерският съвет одобри проект за изменение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) и предлага на Народното събрание да го приеме.
С цел по-малко бюрокрация за гражданите и бизнеса се премахва изискването някои документи да се представят на хартиен носител, съобщи пресслужбата на Министерския съвет.
С предложения проект за изменение на ДОПК се правят промени и в Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за местните данъци и такси, Закона за ДДС, Закона за счетоводството, Валутния закон и др.
По служебен ред ще се събира следната информация:
• Информация за наличие или липса на задължения по чл. 87 от ДОПК, като данните ще се предоставят по служебен ред от НАП, Агенция „Митници“ и съответната община към компетентните органи, изискващи информацията;
• Справка от Търговския регистър, че лицата не са в производство по несъстоятелност или ликвидация, когато подават искане за издаване на лиценз за управление на данъчен склад, за издаване на удостоверение за освободен от акциз краен потребител или друг регистрационен режим по Закона за акцизите и данъчните складове;
• Информация, че лицата не са извършили тежко или повторно нарушение по Закона за акцизите и данъчните складове, когато подават искане за издаване на лиценз, регистрация или удостоверение за извършване на дейности с акцизни стоки.
Юридическите лица, които не са осъществявали дейност през данъчната година и които са освободени от подаване на годишен отчет за дейността, ще бъдат освободени от задължението за подаване на годишна данъчна декларация по Закона за корпоративното подоходно облагане и за обявяване на годишните финансови отчети в търговския регистър.
Проектът предвижда при първоначално заявяване за вписване пред Агенцията по вписванията лицата да могат едновременно да упражнят и правото си за доброволна регистрация по Закона за ДДС по облекчена процедура. Така фирмите няма да посещават две администрации. Също така се предлага да отпадне и задължението за данъчно задължените лица за съставяне на опис за наличните активи при регистрация по ЗДДС.
С предложения ЗИД на ДОПК се въвеждат и правилата на Директива на ЕС по отношение на достъпа на данъчните органи до информация за борбата с изпирането на пари. Срокът за транспониране на Директивата е 31 декември 2017 година.
Правителството намалява административната тежест и при издаването на лицензи по Закона за хазарта, като предлага на Народното събрание да приеме по служебен път да се събират следните документи: информация за наличие или липса на задължения по чл. 87, ал. 11 от ДОПК; справка за актуална търговска регистрация и актуален учредителен акт, съответно устав; одитиран годишен финансов отчет за предходната година; справка за документите за собственост и за ползване на сградите и помещенията, в които се намира обектът за хазартни игри и справка за валидност на лиценза за извършване на частна охранителна дейност.
С друго свое решение правителството направи промени в нормативни актове с цел да облекчи процедурите за кандидатстване за семейни помощи за деца и за помощи по Закона за закрила на детето.
Удостоверението за раждане на детето няма да се изисква при кандидатстване за всички видове семейни помощи, според приетите изменения в Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца. Премахва се и изискването за представяне на удостоверение за семейно положение.
Дирекциите „Социално подпомагане“ ще получават необходимата информация за отпускане на помощите по служебен път. Отпада също необходимостта за представяне на копие от влязло в сила съдебно решение за развод. Документът ще се изисква само в случаите, в които дирекции „Социално подпомагане“ не могат по служебен път да получат тази информация.
Кандидатстването за помощи по реда на Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето също се облекчава и вече и ще става с по-малко документи. Отпада изискването да се представя копие от акта за раждане на детето.
Няма да се изисква и заповед на директора на дирекция „Социално подпомагане“ или решение на съда за настаняване на детето извън семейството.
И в тези случаи необходимата информация ще се осигурява по служебен път чрез справка в националната база данни „Население”. Служебно ще се проверяват и актовете, с които е предприета мярка за закрила. За кандидатите за приемни родители се премахва изискването да представят документ, удостоверяващ, че не получават месечни социални помощи по реда на Закона за социално подпомагане.