Европейските потребители имат по-високо доверие на онлайн търговците, базирани в собствената им страна, отколкото на тези в чужди държави. Това посочи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър
Маргаритов в сутрешния блок на ТВ „Европа” при коментар на данните от последни проучвания в Европейския съюз, според които интересът към онлайн търговията продължава трайно да расте.
Доверието на потребителите в онлайн търговците от собствената им държава е над 70%, докато към тези от друга страна е близо 58%, информира пресцентърът на Комисията.
Според Маргаритов по-голямото доверие към онлайн магазините у дома е свързано с обективни обстоятелства и с някои от бариерите пред пазаруването от търговци от друга държава.
„Невинаги чуждестранните сайтове позволяват да платим с наши платежни инструменти. Друга възможна причина е, че понякога отказват доставка в страната, която е различна от тази, в която те самите оперират”, даде пример той.
„В Европейската комисия и в Европейския парламент се работи много сериозно за създаването на правила срещу геоблокирането. Целта е на територията на целия ЕС по един и същи начин търговците да могат да предлагат на еднакви цени своите стоки и услуги, без значение какви са границите. По данни от проучване на ЕК повече от 6% от анкетираните посочват като основна причина за въздържанието от покупки от чужди онлайн магазини именно пренасочването им към сайт в тяхната държава с различни цени. Други бариери са възникнал по време или след покупката проблем или отказ за доставка до държавата на потребителя“, каза той.
Маргаритов посочи, че сред най-съществените и често срещани нарушения при проверките е или липсата на информация на сайта за правото на отказ от покупката в 14-дневен срок, или опити този срок да бъде съкратен изкуствено и недопустимо. От друга стана, не всички потребители знаят, но все повече разбират на какво имат право при онлайн търгуване.