През този летен сезон в България са нараснали случаите на нелоялни търговски практики, но пазарът не е залят от тях. Това отчете председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов, който обобщи резултатите от дейността на институцията за периода от началото на май досега.
От близо 100 случая на нелоялните търговски практики половината са били забранени от Комисията.
За периода Комисията е извършила около 11 хил. инспекции в туристически и търговски обекти, съставени са около 800 акта, като в един акт се съдържа повече от едно нарушение.
Най-честите нарушения на търговците са били свързани с непредоставяне на услуги, за които е поет ангажимент, несъответствие на предлаганите стоки и услуги с действителните, както и заблуда на потребителите с цени на промоционални стоки. Нараснали са случаите на нелоялни практики при онлайн пазаруването.
Въпреки че пазарът не е изчистен от нарушения, сезонът преминава спокойно при засилен и координиран контрол, заяви председателят на Комисията. Проверките ще продължат поне до края на септември, увери той.
През летния туристически сезон са проверени около 3 хил. обекта в сферата на туризма, като са съставени 380 акта за нарушения. Става въпрос най-вече за непредоставяне на услуги с поет ангажимент от търговеца, липсата на реквизити в заведенията за хранене, несъответстваща категоризация на обект за туристически услуги.
По отношение на качеството на предлагания алкохол в заведенията проверките са показали отклонения в пет от случаите, но те не са свързани с риск за безопасността на потребителите. Става дума за разреден алкохол, но не и за съставки, които представляват риск, посочи Маргаритов.
Що се отнася до търговските обекти, направени са около 6500 проверки, при които са съставени 500 акта. Сред тях забраните за нелоялни търговски практики са 54.
Броят на случаите нараства, посочи Маргаритов, но констатира, че пазарът не е залят от нелоялни търговски практики.
Той цитира европейско проучване от юли, според което около 25 процента от анкетираните български потребители посочват, че са срещали такива практики. По думите му половината от българите познават правата си на потребители и са склонни да реагират, когато се прави опит те да се нарушат.
Константин Райков, член на КЗП, отчете, че 94 случая на нелоялни търговски практики са разгледани за отчетния период, като 54 са били забранени.
Най-често те са били в сектора с продажба на хранителни и нехранителни стоки, електронни съобщителни услуги, посредничество при недвижими имоти, продажбите от разстояние и в сферата на туризма.
Нелоялните търговски практики по вид са 5-6 на брой, обясни Райков.
Често се срещат случаи, при които търговец рекламира цената на дадена стока или услуги, но тя се разминава с предварително посочената на брошурата например.
На следващо място са практиките, когато потребител е заблуден при ползването на телекомуникационни услуги, особено при мобилните. Установена е и заблуждаваща информация за вида и категорията на туристическите обекти.
Не на последно място, търговецът не посочва основание да не достави стоки, които са предварително рекламирани – например в онлайн магазин се анонсира покупка на стоки, но те не са налични. Друг пример – в традиционен магазин се извършва продажба на по-висока цена от посочената – например търговецът предоставя подвеждаща информация за наличие на хотел, но с несъществуващ спа център.
Нарушения са установени и при типовите договори и по-конкретно наличието на неравноправни клаузи. Анализирани са 2676 клаузи, като 86 от тях са обявени за неравноправни. Това е станало в сектора на небанковите финансови институции, в сферата на туризма, онлайн търговията, посредници при продажба на имоти, съобщителни услуги, договорите с общи условия на застрахователни компании.
При пазаруването от разстояние установените нарушения са свързани преди всичко с отказ за връщане на стока в установения срок и липса на информация потребителите да уредят връщането й.
Най-често жалбите са свързани с липса на пълна преддоговорна информация, забавяне на доставката, недоставяне на стоката в срок, невъзстановяване на разходите след упражнено право на отказ.
Що се отнася до проверките по безопасността на стоките, инспектирани са основно стоки, търгувани през лятото. Над 6000 са получените жалби и сигнали, направени са 2500 проверки, 280 са съставените актове. Над 60% от жалбите са удовлетворени след намесата на институцията.
Константин Арабаджиев от КЗП отбеляза, че по направлението безопасност на стоките и услугите са направени 1200 инспекции, 65 са съставените актове, 22 вида стоки са изтеглени от пазара – основни детски стоки.
Спрени са различни видове сезонни стоки - 10 вида детски бански костюми, детски облекла, шезлонги и градински мебели.
Във виртуалните приемни на КЗП този сезон най-честите сигнали са били за липса на категоризация, условията в туристическите обекти, ниското качество на храната, некачествен алкохол, за плажовете и предлаганите на тях услуги.
От началото на май досега в Европейския потребителски център са получени 687 жалби и запитвания, което е увеличение от 42%, отчете Игнат Арсенов, директор на центъра. Сигналите са свързани преди всичко със забавени полети и проблеми с багажите по летищата.
Отчетен е и ръст при жалбите, свързани с хотели – резервация онлайн, предлагани условия и други. С над 40% са се увеличили сигналите за онлайн резервациите. Причината е, че хората са активни при подаване на сигнали, а и по-популярно става пазаруването онлайн. Това се отнася и до пазаруване в рамките на ЕС.
През есента КЗП засилва мониторинга на пазара, свързан с новата учебна година, което се прави традиционно. Предстои и анализ върху общите условия на застрахователните компании, където Комисията е получила сигнали за проблемни клаузи. Ще се правят инспекции и по отношение на банки и други финансови институции. Става дума по-скоро за постигане на улеснения в отношенията между потребителите и банките.
КЗП започва и подготовката на проверките за зимния туристически сезон.
Относно екзотичните такси, добили лоша слава това лято - "Празен стол" , "Желание на клиента", Маргаритов каза, че става дума за единични случаи. КЗП квалифицира тези случаи като нелоялни търговски практики, но не е тенденция, каза той.