Бизнесът на ЗК „Надежда“ в Италия вероятно ще бъде продаден, това заяви собственикът на компанията Виктор Серов на специална пресконференция дни след като Комисията за финансов надзор (КФН) отне лиценза на дружеството за извършване на застрахователна дейност.
Компания, изглеждаща на пръв поглед незначителна в целия застрахователен сектор в България – с пазарен дял от около 1%, попадна в полезрението на регулаторите и загуби лиценза си заради непокриване на капиталовите изисквания, установено при проведената проверка на балансите на застрахователите в България.
Последствията – дружеството няма право да извършва застрахователна дейност и да сключва нови застрахователни договори и договори по активно презастраховане за срок от 6 месеца. Това на практика прекратява дейността на компанията, на която беше назначен квестор.
„Макар и една от малките компании на пазара, ЗК „Надежда“ е компания с 12-13-годишна история. Тя е компания, която за миналата финансова година е реализирала ръст на премийния си приход от 38 пъти. Това е компания, която е увеличила за миналата година активите си 3 пъти. Това е компания, която е платила данъци на българската и на италианска държава за миналата година в размер на 2,6 млн. лв.“, посочи Серов.
„Да обвиниш такава компания, че е лишена от възможността да покрива капиталовите изисквания е лишено от всякаква логика и е абсурдно“, заяви той.
Компанията обаче развива основната част от бизнеса си в Италия, където предлага застраховка „Гаранции” на своите клиенти, които не са частни лица, а по думите на Серов големи публични институции.
Именно към тях КФН насочва голяма част от обвиненията си, а именно, че застрахователната компания не е отделяла достатъчно резерви за „възможни, но непредявени претенции“.
Давайки повече яснота какво всъщност представлява бизнеса им в Италия, Серов поясни, че става въпрос за застраховки между застрахователя, клиента и бенифициента, тоест трето лице, което ще се ползва от тази застраховка. По думите му в 90% от случаите става дума за гаранции при обществени поръчки, от които се възползва възложителят.
Според Серов не е необходимо да се заделя толкова голяма сума за резерви, тъй като системата там е онлайн и компанията получава незабавна информация за случващото се с техния клиент. „Много е трудно да възникне ситуация и ние да не знаем за нея. Затова твърдим, че заделянето на такава сума за случаи на непредявени претенции, тоест възникнали казуси, но недостигнали като информация до компанията, е прекалена“, заяви Серов.
По думите му бизнесът в Италия се самогенерира. За разлика от договорите в България, повечето от които са с едногодишен срок и ще бъдат прекратени след изтичането му, там тези гаранции се подновяват ежегодно.
Серов заяви, че бизнесът ще бъде продаден на някой „заслужил застраховател“, който заедно с него ще получи и резерви, които по данни на КФН възлизат на 11,5 млн. лв. „В Италия за една година нямаме нито едно застрахователно събитие, тъй че портфейлът ни там е много сладък“, заяви Серов.
Но как една малка и трудно забележима компания в България успява да пробие в един в пъти по-голям и доста консервативен пазар като италианския?
„Пробиването става с добър продукт, който се оказа супер конкурентен“, обясни председателят на Съвета на директорите на „Ви Веста холдинг, акционер с почти 90% от капитала на „Надежда“.
Той посочи, че застраховките „Гаранции“ в Италия са конкурентни както по отношение на срока за изплащане на обезщетението, така и по отношение на цената. Серов даде пример с най-големия италиански застраховател – Generali, който иска в пъти по-големи комисиони, които клиентите плащат за този тип продукти.
„Явно изкушението е италианският ни бизнес“, заяви Серов, въпреки че отказа да гради теории зад мотивите, стоящи зад решението на КФН. Компанията оспорва тези „неаргументирани“ по думите му твърдения с девет дела във Върховния административен съд, но сроковете за произнасяне по тях остават неясни. Серов изрази вярата си в съдебната система в България, но не скри, че може и да потърси правата си в Европейския съд и европейския надзорен орган.
Той също така категорично отхвърли асоциациите с КТБ, които се появиха в медиите в последните дни, заявявайки, че „единственото общо нещо между тях е отнетият лиценз“. „Продължаваме да плащаме вече 70 дни своите задължения, макар дейността ни да е спряна и да нямаме никакви приходи“, посочи още той, като увери, че всички клиенти на компанията могат да бъдат спокойни, защото договорите им ще продължат да се изпълняват.
Той коментира и твърденията от страна на Министерството на отбраната като клиент на ЗК „Надежда“ за случаи на отказани обезщетения. Той посочи, че договори има с 25 хил. служители, а стойността на обезщетенията е 2 хил. лв. Серов потвърди четири случая на отказани изплащания, като подчерта, че никога не е било отказвано на военнослужещ.
Договорът на компанията с АЕЦ „Козлодуй“ е за застраховка „Заболяване“ с 3-годишен срок, който изтича в края на август 2017 г. С Министерство на отбраната застраховката е „Злополука“, а едногодишният договор изтича в края на февруари 2018 г.