Холдинг БДЖ успява да намали значително загубите през първото полугодие спрямо първите шест месеца на 2016 г. Остават обаче проблемите с високата задлъжнялост на компанията, макар и в последните месеци изплащането на дълговете да се отблокира, показват отчетите на дружеството, публикувани на сайта на Министерството на финансите.
Намалението на загубите обаче идва от нетипични за холдинга дейности – от увеличени приходи от отдаване на имоти под наем, продажба на активи и т.н.
Резултатите на БДЖ „Пътнически превози“ и на БДЖ „Товарни превози“ всъщност продължават да се влошават, макар и по някои показатели да има подобрение спрямо очакванията и заложеното за периода, вижда се от данните.
И двете дружества отчитат загуби за първото полугодие при печалби за същия период на миналата година и намаляване на превозените пътници и товари. „Пътнически превози“ успява обаче да намали дълговете си с 15% за периода, докато задълженията на „Товарни превози“ се увеличават, най-вече към Националната компания „Железопътна инфраструктура“.
Холдинг БДЖ – има ли светлина в тунела
Приходите на компанията се увеличават с 16% за полугодието спрямо същия период на миналата година до малко над 7 млн. лева, вижда се от отчета. Ръстът идва предимно от увеличените приходи от наеми на имоти, от услуги, от ремонти и т.н.
Нетната загуба на дружеството се свива до 1,82 млн. лева от 4,85 млн. лева. Намалението идва от понижаването на оперативните разходи, както и печалбите от търгове на имоти и финансови активи, сред които са и 2,8% от акциите на ЗАД „Алианц България“ и почивната станция „Банкя“.
Почти две трети от разходите на компанията за периода са за лихви по просрочени плащания. Те обаче намаляват с 262 хил. лева до 6,167 млн. лева заради изплатени главници по дългове.
Вземанията на дружеството от контрагенти са обезценени почти наполовина до 30,37 млн. лева балансова стойност. Най-големи вземания има от Сърбия и Македония – съответно почти 16 млн. лева и над 13 млн. лева.
Задълженията към доставчици продължават да намаляват, както и към финансови институции, като достигат 209,427 млн. лева. От тях просрочените задължения са почти 157 млн. лева.
Най-големи са дълговете на дружеството по втория облигационен заем, изтеглен по времето на Тройната коалиция, по който са и най-големите просрочия – в размер на почти 150 млн. лева.
БДЖ „Пътнически превози“ - рязко по нанадолнището
Приходите на компанията намаляват от 115,9 млн. лева за първите шест месеца на 2016 г. до 114,8 млн. лева за първата половина на 2017 г. при планувани постъпления в размер на 116,6 млн. лева.
Приходите от продажби се свиват от 28,45 млн. лева до 27,36 млн. лева. Не се реализират очакванията за ръст на приходите от продажби до малко над 29,1 млн. лева.
Оперативните разходи се увеличават с 4% на годишна база до 98,058 млн. лева.
Дружеството отчита нетна загуба в размер на 1,315 млн. лева при печалба от 2,877 млн. лева за първото полугодие на 2016 г. Спрямо бизнес плана обаче финансовият резултат се подобрява с почти 1,3 млн. лева.
Броят превозени пътници пада с 1% на годишна база до 10,395 млн., но пък е повече от очакваните 10,388 млн. души.
Дълговете на дружеството се свиват с 15% на годишна база до 222,221 млн. лева от почти 260 млн. лева година по-рано.
БДЖ „Товарни превози“ - къде са товарите
Приходите на дружеството намаляват с 2% спрямо първата половина на миналата година до 51,276 млн. лева, но са с 1% над очакванията.
Оперативните разходи се увеличават до почти 50,7 млн. лева, т.е. с 3%. Увеличават се и разходите по други пера, включително за амортизации, за охрана на труда, за лихви по просрочени плащания, за работно облекло и други, откъдето идва и загубата.
Компанията отчита нетна загуба в размер на 2,77 млн. лева спрямо печалба в размер на 1,325 млн. лева година по-рано.
Задълженията се увеличават до почти 104 млн. лева, като най-големи са те към Националната компания „Железопътна инфраструктура“ - почти 56,8 млн. лева. Три четвърти от дълговете към доставчици са на над една година.
Превозените товари намаляват с 4 на сто до малко под 3 хил. т, но спрямо планираното се увеличават с 3%. Основните количества товари се превозват вътре в страната – почти две трети от общия обем, а в чужбина – малко над една трета от всички.
Що се отнася до международните товари, при износа се наблюдава тенденция на увеличение, което е със 175,6 хил. тона повече, или 37,6%. При вноса се отчита намаление на товарите със 7,8%, а при транзита намалението достига 45,5%.
Намалението идва заради свиването на превозените товари на големите клиенти на компанията. Компанията „Ти Би Ел“ ЕООД например намалява товарите със 70% на годишна база, тъй като вече сама превозва каменни въглища от гара Драгоман до Голямо село.
Намаление на товарите има и при „Шенкер“, „Прайм Спед“, „Девня цимент“ и други клиенти.
Същевременно „Каолин“, „ТТЛ“, „Трансленд“, „Лукойл Нефтохим Бургас“ и други увеличават превозените товари, но те не са достатъчни, за да компенсират спада.