По-дълги ваканции през учебната година и по-къса лятна ваканция, както и различни дати за матурите след VII и след XII клас, предлага Министерство на образованието и науката (МОН) за новата учебна година.
Това предложение предизвика полярни мнения в социалните мрежи – много от учителите са против, а родителите са разделени на „за” и „против”. Аргументите на учителите са, че през юни и юли е горещо, а в училищата няма климатици, както и че учениците имат нужда от почивка, а самите те не са гледачки, а педагози.
Родителите, които харесват идеята за по-къса ваканция, смятат, че децата забравят наученото през годината за трите месеца лятна почивка, а освен това е трудно да се организират активни занимания за толкова дълъг период.
Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви пред bTV, че предложението за по-къса лятна ваканция е, защото учениците забравят много от наученото и изоставащите изостават още повече при дълга почивка.
Предложението е проект и в момента тече обществено обсъждане, обяви в предаването „Тази сутрин” Таня Михайлова от просветното министерство.
Директорът на 119-то училище в София и бивш зам.-министър на образованието Диян Стаматов смята, че ваканциите не трябва да бъдат променяни по никакъв начин, а с това предложение експертите от МОН са „разклатили” цялата страна.
Част от родителите подкрепят, а други – не, но по-важно за тях е какво се случва, докато децата са на училище, коментира Цвета Брестничка от асоциация „Родители”.
Според Анелия Клисарова, депутат от БСП и заместник-председател на комисията по образование, новите критерии за прием в първи клас са полезни за администрацията, но не и за родителите. Тя визира предложението за уседналост при записване в първи клас, според което с най-голям шанс за записване ще са децата, чиито родители живеят в района на училището поне от 3 години.
Пред БНР Клисарова посочи, че тези промени не помагат на родителите и на философията за приобщаване на детето към училището в най-привлекателната среда.
Трябва да сменим делегирания бюджет, добави още Клисарова.
Едно училище с 2000 деца има повече средства, по-модерно оборудване, по-висока заплата за учителите. От друга страна, как се работи с едно дете в клас с 30 деца и с лоша среда, защото то няма място вече за чиновете, въпреки че училището е елитно, попита бившият образователен министър.