През октомври може да стартира процедурата за нов подвижен състав на БДЖ, съобщи пред БНР министърът на транспорта Ивайло Московски.
Той припомни, че един от големите кредити на превозвача бе изцяло погасен преди дни, а плановете са компанията изцяло да издължи старите заеми догодина. Към днешна дата те са 193 млн. лв. Що се отнася до одобрената от ЕК държавна помощ (от 224 млн. лв. – бел. р.) за превозвача Московски заяви:
„Уговорката ми с министъра на финансите е да получим тази помощ под формата на безлихвен заем от бюджета и след това с ресурс от системата на транспорта да го покрием“.
Той припомни, че в последните 6-7 години в Южна България железопътната инфраструктура беше обновена, както и че миналата седмица бяха обявени търгове за ремонт на жп линии.
Процедурата за София-Драгоман предстои да бъде обявена есента, така че в рамките на следващите 4 години да имаме оперативна съвместимост и свързаност между сръбска граница, пристанище Бургас и Свиленград с модернизирана жп инфраструктура, позволяваща скорост 160-200 км/ч на влаковете, с модерна сигнализация и управление.
Авансовото плащане по концесията за Летище София ще бъде обвързано с размера на държавната помощ за БДЖ, съобщи още министърът на транспорта Ивайло Московски.
По повод идеята на служебното правителство китайски инвеститори да изкупят дълга на БДЖ и да осигурят нов подвижен състав, той каза, че финансовите ангажименти по кредитите не трябва да се обвързват с доставките на влаковете. Това са две неща, които трябва да вървят в собствените си коловози, смята министърът.
Според него средствата за нови влакове няма да са подарък от данъкоплатците – процедурата ще е доставка на влакове с изплащане от БДЖ в следващите 10 години от капиталовия трансфер.
Московски коментира още, че България е доста подготвена по въпроса за Коридор номер 8. „За нас Коридор номер 8 означава направлението София-Перник-Радомир-Гюешево. В частта София-Перник-Радомир имаме готов технически проект и може да бъде пусната процедура за строителство. Стойността на проекта, мисля, че беше над 200 милиона евро. Остава да проектираме частта Радомир-Гюешево, което ще стане след месец“, каза той.
Министърът увери, че еврокомисарят по транспорта подкрепя идеята на България и Гърция да разширят обхвата на мултимодалния транспортен коридор между двете държави, свързващ пристанищата Варна, Бургас, Кавала и Александруполис. Транспортният министър каза още, че закупуването на около 80 - 100 нови специални автомобила за шофьорските изпити би струвало между 1,5 и 2 млн. лв.
По думите му ниската цена на винетките за камиони у нас лишава пристанищата и влаковете от възможността да превозват товари. Той защити въвеждането на ТОЛ-системата и увери, че винетната система ще остане за всички превозни средства до 3,5 тона.