МВР задвижи поръчката за електронно ЕГН в личните карти
В. Капитал Daily
Системата за електронна идентификация, с която най-накрая трябва да станат възможни и масови административните услуги чрез интернет, трябва да е готова не по-късно от края на ноември 2018 г. и ще струва около 13.2 млн. лв. Министерството на вътрешните работи публикува обществената поръчка през изминалата седмица и ще събира оферти на заинтересованите фирми до края на юни.
Крайната цел е администрацията да разпознава безопасно всеки гражданин онлайн, да предоставя услуги и да разпознава транзакции чрез интернет. С други думи, човекът Х трябва да може да получи свидетелство за съдимост или да плати данък или глоба онлайн с минимални усилия, без да се среща с чиновник и да чака да опашка. От своя страна пък институциите трябва да могат да проверяват например данъчните задължения или платените осигуровки на някой по служебен път, без да искат хартиена информация от него. С въвеждане на електронната идентификация трябва да отпадне нуждата от различни профили и потребители за различни държавни системи като НАП, НОИ, системата на съдилищата и други.
Съдът решава дали Ценко Чоков трябва да остане кмет на Галиче
В. Труд
В Административния съд във Враца тръгва делото за това дали скандалният кмет на Галиче Ценко Чоков трябва да остане на поста си, предаде БТВ. Делото е образувано по настояване на Районната прокуратура в Бяла Слатина.
Тя протестира решението на Общинската избирателна комисия, която отказа преди месец да го отстрани от длъжност с мотива, че Чоков бил в законен, в момента неплатен, отпуск. Според прокуратурата решението на комисията е незаконосъобразно и при вземането му са допуснати съществени нарушения.
На съдебната система й трябваха 17 г., за да накаже крадец на "Лада"
В. Сега
Съдебната система отново би собствените си рекорди по бавно правосъдие - 17 години, 3 месеца и 28 дни е продължило производство за кражба на "Лада" от паркинга на ВМА в София, извършена на 1 април 1999 г. Това е констатирал Инспекторатът към ВСС при проверка на заявления от пострадалото семейство за нарушаване на правото му на разглеждане и решаване на делото в разумен срок. Проверки, извършени между 1 януари и 31 март, са установили 33 основателни жалби за забавени наказателни производства.
Продължилото над 17 години производство за отнемането на автомобила се е водело за кражба в особено големи размери, представляваща особено тежък случай. Четири пъти прокуратурата го е връщала за допълнително разследване. Съществени забавяния е причинило и връщането на делото от съда на прокуратурата - три пъти. Три съдебни производства, образувани в Софийския районен съд - едно през 2002 г. и две през 2009 г., са били прекратени поради констатирани пропуски при изготвяне на обвинителния акт, представляващи съществени процесуални нарушения, установил инспекторатът.
Борисов нареди КАТ пак да се крие в храстите
В. Сега
Да се премахнат предупредителните табели за камера за превишена скорост. Това е една от мерките срещу войната на пътя, които се обсъждат по нареждане на премиера Бойко Борисов. В събота той събра министрите на извънредно заседание и разпореди за спешни промени в законодателството и подзаконовата нормативна уредба.
След обявения тотален контрол и спешни мерки за по-малко жертви на пътя в събота, вчера Борисов разясни и мотивите, с които подкрепя предложението на "Пътна полиция" да не се предупреждават пътните хулигани за камерите на шосето. "Защо да има табела? Те намаляват, минават на камерата и - газ. Защо трябва да ги предупреждаваме", възмути се премиерът. "Да, демократично е. Но е абсолютна глупост табелата "има камера". Накрая това са човешки съдби. В Германия е без камери, но те са известни със своята дисциплина", добави Бойко Борисов. Според него така за година-две шофьорите щели да се дисциплинират и да не нарушават ограниченията.
Министерствата съгласуват новата наредба за вземането на проби на водачи
В. Стандарт
На съгласувателен етап с министерствата на правосъдието и на здравеопазването е наредбата, която касае вземането, транспортирането и изследването на проби за установяване наличието на алкохол и наркотични вещества в кръвта на водачите. Това информира главният секретар на МВР главен комисар Младен Маринов по повод предприетите действия по поставените на заседание в Министерския съвет краткосрочни и дългосрочни задачи за противодействие на пътния травматизъм, съобщават от МВР.
Наредбата е много важна като елемент от тази дейност, надявам се, че с влизането й в сила редът да бъде достатъчно надежден, за да не може актовете при обжалване да отпадат", допълни главен комисар Маринов. Той отново припомни, че сред основните причини за пътнотранспортни произшествия е именно шофирането в нетрезво състояние или под въздействието на наркотици.
Радев на ифтар: Градим дом, в който нашите деца да живеят в мир
В. Стандарт
"Само с общи усилия и протегната ръка към ближния можем да градим дом, в който нашите деца да живеят в мир, разбирателство и взаимно уважение". Това заяви президентът Румен Радев на тържествената вечеря ифтар по случай свещения за мюсюлманите месец Рамазан. Домакинството на държавният глава на тържествената вечеря ифтар е знак на уважение към религиозния празник и към традициите на българските граждани с мюсюлманско вероизповедание.
"Българските мюсюлмани са уважавана и неразделна част от българското общество. В нашата нова история етническата и религиозната принадлежност са фактори, които не разделят, а напротив, обогатяват и развиват нашата идентичност като български граждани", подчерта в обръщението си държаният глава, цитиран от "Канал 3". Президентът припомни, че в България е добра традиция християни и мюсюлмани да споделят своите празници.
Винетките за камиони по-евтини, ако са еко
В. Монитор
Цената на винетките да зависи и от екологичността на камионите. Това предлагат от Асоциацията на автомобилните производители (ААП). Така тировете, които замърсяват по-малко, би трябвало да плащат по-малко. Според бранша това е една от мерките, която ще насърчи смяната на камионите, които се движат по българските пътища. Нужно е сериозна подмяна на парка, като трябва да има данъчни насърчителни мерки, които да го стимулират, обясни Георги Загоров, член на УС на асоциацията.
По думите му каква е средната възраст на камионите е трудно да се каже, но със сигурност е над 15 години. Основният проблем е при тежкотоварните автомобили, които работят на вътрешния пазар. При камионите, които пътуват зад граница, картината е различна.
Загоров обясни още, че след 3-5 години употреба нивата на безопасност и екологичност спадат. Според специалиста българският бизнес не може да инвестира, защото себестойността е под рентабилността. Затова трябва да има насърчителни мерки.