В България липсва съвременен винен маркетинг, но се изгражда винена култура. Образованието по винен маркетинг изисква финансова инвестиция, много четене и много дегустиране. Това коментира виненият консултант Яна Петкова, която беше един от лекторите на шестата конференция "Образование и бизнес", организирана от Bulgaria ON AIR с подкрепата на Bloomberg TV Bulgaria.
„Професията винен консултант е с голям потенциал, но не е позната в България. Какво означава да си едновременно винен консултант, дегустатор и журналист – трябва да познаваш историята, географията, климата, законите и вината от всеки винен район, от всяко винено кътче по света. Да знаеш как да да дегустираш и да оценяваш вината като качество, пазарна стойност и живот, наречен потенциал. Да можеш да правиш маркетингови анализи за сегашни и бъдещи пазарни тенденции и да обичаш истински виното“, коментира Петкова, която притежава диплома от WSET - британска образователна институция, световен лидер в образованието в света на виното и спиртните напитки.
По думите ѝ WSET е малко позната в България, но е престижно учебно заведение, което е стандарт за най-доброто световно образование в бранша.
В него през учебната 2015/2016 година 72 хиляди кандидати са държали изпити от различни нива на WSET по света, а 250 дипломанти са завършили и получили дипломи през миналата година.
„Образованието по винен маркетинг може да бъде кауза и награда”, убедена е Петкова.
Според нея българското вино никога не е било толкова добро, колкото към сегашния момент.
“То има нужда от адекватно представяне в обществото и на световния винен пазар, което виненият маркетинг може да му даде, за да може то отново да намери своето място на винената карта на света. Професията е за хора, за които каузите имат значение", посочи консултантът.