Малки туроператори обединяват усилията си, за да оцелеят, след като браншът отбелязва сериозен спад през последните години. Сред причините са навлизането на нискотарифните компании и сайтовете за резервация на хотели, както и на това, че хората сами аранжират пътуванията си и не търсят услугите на туристическа агенция, коментира пред БТА Мария Пигулева от "ПТМ Интернешънъл".
Компаниите са коментирали обединяването на усилията за създаване на общ туристически продукт на инфотур до Волос и Пилио, Гърция, организиран по покана на гръцката Асоциация на хотелиерите в областта Магнезия, съобщават инициаторите на обиколката.
Мария Пигулева добавя, че, за да оцелеят, туроператорите ще направят заедно туристическа програма за града на аргонавтите Волос и планината, в която са почивали гръцките богове - Пилио, и ще обединят контактите си, за да се съберат групи от по 40 човека, които пълнят един автобус. Оптималните почивки за българите са за 5 дни до седмица и не бива да надвишават 400-500 лева, посочва експертът.
Агенциите са посредник, който скоро ще отпадне като необходимост, смята Лиляна Душанова от туристическа агенция, която е на пазара повече от 20 години. Младите хора, които работят с интернет, сами си избират хотелите и си купуват самолетни билети от нискотарифните компании. Ние работим основно с пенсионери, които не ползват интернет и не знаят езици. Но те са с ниски финансови възможности, казва Душанова. Тя добавя, че само за последната година оборотът на туристическата й агенция е спаднал от 250 хил. на 100 хил. лева.
Последните две години компанията на Лиляна Душанова работи предимно на Балканите. Интерес на организирани групи има към Хърватия, Босна и Херцеговина, Черна гора, Сърбия. Гърция е хит основно за самостоятелни пътувания, а към Турция интересът е намалял, заради събитията от последната година. До балканските държави българите отиват с кратки организирани пътувания за уикенд, за Великден, Нова година или други празници. Българинът обича шведски маси и ол инклузив, обобщава Душанова.
Според информация от сайта на Министерството на туризма у нас има регистрирани 3882 туроператора и туристически агенти. През последните години много от тях са спрели дейност, други са съкратили персонал поради паднали приходи.
Само за последните 4-5 години съм освободила почти 13 души, казва Адриана Йотова, собственик на туроператорска фирма. Приемащият туризъм у нас се е свил силно и затова работим приоритетно с българи, пътуващи в чужбина.
Издържаме се от продажбата на самолетни билети и организиране на екскурзии до Русия, Балканите и далечни дестинации като Латинска Америка, посочва тя.
От сектора уточняват, че оцеляват главно с конгресен туризъм. Конференции, семинари, тиймбилдинги се правят често и имат както работна, така и туристическа програма. Хората пътуват с удоволствие в рамките на своята професионална общност.
„Туристическият бранш може да оцелее само като обедини усилията си, а държавата и общините трябва да имат целенасочена политика за развитие на туризма у нас“, смята Мария Пигулева.
От Националния борд по туризъм предлагат създаването на Национална организация на туроператорите и туристическите агенти, която да поеме несвойствената за държавата и Министерството на туризма дейност по регистрация на туроператори и туристически агенции, казва Румен Драганов, председател на Контролния съвет на националния борд. Той допълва, че във Великобритания, където годишно се реализират над 120 млн. пътувания, има само 900 регистрирани туроператора.