Граждански организации от София настояват за цялостно преразглеждане на процедурата за ремонта на бул. „Дондуков“.
Осем организации, сред които гражданската инициатива „Обществен релсов транспорт“, инициативата „Граждани за зелена София“ и Съюза на урбанистите в България, са изпратили писмо на кмета Йорданка Фандъкова, до комисиите в Столичния общински съвет, както и представителите на Съюза на архитектите, Камарата на архитектите, националния комитет на Международния съвет за паметниците на културата, омбудсмана и други институции.
В писмото организациите настояват да се запази паважът по булеварда като по-евтина и екологична настилка. Освен, че позволява почвата да диша, че поддържа по-ниска температура, защото изстива по-бързо, че е по-дълготраен и струва по-малко, ремонтира се по-евтино и лесно, той е и естествен регулатор на скоростта на автомобилите, посочват организациите. Изчисленията им показват, че цената за полагане на 1 кв.м асфалт е 41,07 лв., а цената на пренареждане на 1 кв.м павета – 25,47 лв.
Считаме, че със спестените средства от този проект биха могли да се финансират други проекти, които са от изключителна важност за всички граждани на столицата, като например за отчуждаване на частни терени в Южния парк, Борисовата градина и други, подчертават организациите.
Друг мотив за запазване на паважа по „Дондуков“ е, че централната градска част на София, откъдето преминава булевардът, е обект на културно-историческото наследство и автентичните настилки, включително различните видове паваж, са част от тази среда. Същевременно не е ясно дали Столичната община е съгласувала ремонта с Националния институт за недвижимото културно наследство и с Министерството на културата.
Подмяната на паважните настилки с асфалтови освен това насърчава автомобилното движение в центъра на града – тема, която е обект на широки дискусии и по която вероятно до няколко месеца ще има и местен референдум.
Гражданските организации подчертават също така, че проектът за реконструкцията, за която беше обявено, че започва на 1 юни, не е представен на широката общественост. Не е представена и документация за технологията на реконструиране на трамвайното трасе по бул. „Дондуков”. Заради това гражданите се опасяват, че няма да има предвидени елементи и операции, които да ограничат шума, подобрят комфорта на пътуване и опазят подвижния състав на Столичен електротранспорт.
Припомняме, че в края на месец март зам.-кметът по транспорта в Столична община Евгени Крусев съобщи, че ремонтът на бул. „Дондуков“ стартира на 1 юни. Предвижда се реконструкция на трамвайния релсов път, пътните платна, контактно-кабелната мрежа в участъка от ул. "Кракра" до Младежкия театър, както и подмяна на подземната инфраструктура - канализация и водопроводни отклонения.
Според Крусев се предвижда и изграждане на перони при трамвайните спирки, като няма да се променя габарита на пътното платно и тротоарите.
Преди да се стигне до този компромисен вариант за ремонт на булеварда се обсъждаше идеята той да стане еднопосочен с движение в посока Министерски съвет, а „Цар Освободител“ да поеме трафика в другата посока. Идеята обаче не допадна на жителите на столицата и беше отхвърлена.