fallback

Граждански организации настояват за преразглеждане на ремонта на бул. "Дондуков"

В писмо до кмета на София и други институции се настоява за запазване на паважа и подробно представяне на проекта за реконструкция

11:18 | 18.04.17 г. 5
Автор - снимка
Редактор

Граждански организации от София настояват за цялостно преразглеждане на процедурата за ремонта на бул. „Дондуков“.

Осем организации, сред които гражданската инициатива „Обществен релсов транспорт“, инициативата „Граждани за зелена София“ и Съюза на урбанистите в България, са изпратили писмо на кмета Йорданка Фандъкова, до комисиите в Столичния общински съвет, както и представителите на Съюза на архитектите, Камарата на архитектите, националния комитет на Международния съвет за паметниците на културата, омбудсмана и други институции.

В писмото организациите настояват да се запази паважът по булеварда като по-евтина и екологична настилка. Освен, че позволява почвата да диша, че поддържа по-ниска температура, защото изстива по-бързо, че е по-дълготраен и струва по-малко, ремонтира се по-евтино и лесно, той е и естествен регулатор на скоростта на автомобилите, посочват организациите. Изчисленията им показват, че цената за полагане на 1 кв.м асфалт е 41,07 лв., а цената на пренареждане на 1 кв.м павета – 25,47 лв.

Считаме, че със спестените средства от този проект биха могли да се финансират други проекти, които са от изключителна важност за всички граждани на столицата, като например за отчуждаване на частни терени в Южния парк, Борисовата градина и други, подчертават организациите.

Друг мотив за запазване на паважа по „Дондуков“ е, че централната градска част на София, откъдето преминава булевардът, е обект на културно-историческото наследство и автентичните настилки, включително различните видове паваж, са част от тази среда. Същевременно не е ясно дали Столичната община е съгласувала ремонта с Националния институт за недвижимото културно наследство и с Министерството на културата.

Подмяната на паважните настилки с асфалтови освен това насърчава автомобилното движение в центъра на града – тема, която е обект на широки дискусии и по която вероятно до няколко месеца ще има и местен референдум.

Гражданските организации подчертават също така, че проектът за реконструкцията, за която беше обявено, че започва на 1 юни, не е представен на широката общественост. Не е представена и документация за технологията на реконструиране на трамвайното трасе по бул. „Дондуков”. Заради това гражданите се опасяват, че няма да има предвидени елементи и операции, които да ограничат шума, подобрят комфорта на пътуване и опазят подвижния състав на Столичен електротранспорт.

Припомняме, че в края на месец март зам.-кметът по транспорта в Столична община Евгени Крусев съобщи, че ремонтът на бул. „Дондуков“ стартира на 1 юни. Предвижда се реконструкция на трамвайния релсов път, пътните платна, контактно-кабелната мрежа в участъка от ул. "Кракра" до Младежкия театър, както и подмяна на подземната инфраструктура - канализация и водопроводни отклонения.

Според Крусев се предвижда и изграждане на перони при трамвайните спирки, като няма да се променя габарита на пътното платно и тротоарите.

Преди да се стигне до този компромисен вариант за ремонт на булеварда се обсъждаше идеята той да стане еднопосочен с движение в посока Министерски съвет, а „Цар Освободител“ да поеме трафика в другата посока. Идеята обаче не допадна на жителите на столицата и беше отхвърлена.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:38 | 09.09.22 г.
fallback