Производители на храни очакват повишаване на разходите за производство и поскъпване на крайната продукция, съобщава Нова телевизия.
Заради поскъпването на природния газ с около 30% от 1 април цените на парното и на топлата вода ще се повишат, а производители на различни хранителни продукти очакват разходите им да нараснат и да вдигнат цените.
„10% от стойността на всяка една наша закуска е енергия. Ние сме просто зависими от енергията”, обясни Димитър Бешиков, който е управител на пекарна. Сметките му показват, че ако природният газ поскъпне с 30%, цената на хляба може да скочи с 15 стотинки. Той е убеден, че брашното и транспортът също ще поскъпнат, а това задължително ще донесе увеличение на цените към крайния потребител.
Още по-сериозен удар очакват производителите на зеленчуци. „Нашите разходи за отопление представляват от 50 до 70% от стойността на нашия продукт, тъй като използваме предимно газ, за да произвеждаме нашите продукти. Около 100 млн. куб. м за годината използват всичките оранжерии в България, които се отопляват на газ”, обясни Атанас Кунчев от Асоциацията на оранжерийните производители.
Затова от оранжериите до щанда краставиците и доматите ще поскъпнат драстично, смятат производителите. „Около 20-30% нормално е да се вдигнат. Това веднага ще се отрази, тъй като това са нашите производствени разходи”, обясни Атанас Кунчев.
Половината от млекопреработвателните предприятия също работят с природен газ. А цените на опаковките на всички млечни продукти зависели от синьото гориво.
„Цената на газа като основен енергоносител в предприятията, които работят на газ, заемат около 1% от себестойността на продукта. Поскъпването на газа с около 30% прави около 3-4% отражение в крайната цена на продукта”, пресметна Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателните.
На щанда със сиренето и кашкавала обаче поскъпването също щяло да е трудно. „Това е свързано с ниската покупателна способност на българския потребител и фактически страха от огромната конкуренция, която има в България и от млечните продукти, които влизат от Европа”, коментира Зоров.
Разходите на бизнеса ще растат, потвърждават и икономистите, но невинаги най-добрият вариант бил да ги компенсират с цените на щанда.
„При сегашните нива на конкуренция на европейския пазар, ако при нас цената на природния газ се увеличи по-бързо, отколкото при тях, това означава загуба на пазарния дял на български компании или жертване на някакъв финансов резултат”, коментира Калоян Стайков от Института за пазарна икономика.
Прогнозите на икономистите не са толкова мрачни като тези на бизнеса. „През предходните години, когато наблюдавахме намаляване цената на природния газ, не видяхме някакви сериозни намаления на крайните цени и предполагам компаниите в момента би трябвало да имат достатъчни резерви, за да поемат такова увеличение”, смята Стайков.