Външни експерти правят анализ за това дали наистина е необходимо навлизането на частен инвеститор и дали изобщо ще има концесия на Летище София. Това заяви на пресконференция новият директор на аерогарата Пламен Станчев. Резултатите от анализа ще бъде обявени до 2 седмици.
„Крайното решение е политическо. Но не бива да се спасява БДЖ с парите от концесията на летището. Трябва да се прецени дали аерогарата не може да се развива и със собствени средства”, коментира Станчев.
Той сподели още, че след като е поел поста, е бил посрещнат от много неуредици.
„Преди седмица ме уведомиха, че след няколко дни изтича застрахователното покритие на Летище София. Активите на двата терминала са застраховани за 650 млн. лв. и плащането по полицата няма как да не се извърши съгласно изискванията в Закона за обществените поръчки. Нормативните процедури са тромави, но може да се наложи да ги прескочим, защото няма как аерогарата да остане без застрахователно покритие. Въпреки краткия срок сумата ще трябва да бъде платена“, допълни Станчев.
Той съобщи още, че за периода на двуседмичното му управление при проверки са установени драстични нарушения на предишното управление.
За пример Станчев посочи търгове за обществени поръчки и обяви, че там има сериозни пропуски. Според него са опорочени дори търговете за служебна униформа.
„Сигурно и от „Шанел“ нямаше да е толкова скъпо. Съгласно последните договори един костюм от два панталона и две ризи излиза около 3 хил. лв. По-лошото е, че тези дрехи вече не са представителни, захабени са и ще трябва нова поръчка“, добави Станчев.
По думите му кадровата политика на предшественика му също е съмнителна, защото в администрацията са назначавани хора с ефективни присъди. Не може човек с две осъдителни присъди, влезли в сила, да работи в дирекция "Сигурност", категоричен е той.
Предстои да бъде изграден още един ескалатор на Терминал 2 на Летище София, който да облекчи пътникопотока. До 2 месеца ще направим всичко възможно да се отвори допълнителен капацитет на аеропорта, обяви още Станчев. Той допълни, че част от предвидените 10 млн. лв. за новата пътека за рулиране на терминала ще отидат именно за нов ескалатор.
Предстоят и ремонти. До няколко седмици ще започне разместване на check-in гишетата, защото в момента състоянието им и начинът, по който са подредени, е "допотопен", коментира той. Терминал 2 е архитектурно решение от 1998 г., когато България все още не беше член на Европейския съюз, припомни Станчев.
Той обаче предупреди, че това по никакъв начин няма да разтовари струпването на хора при рентгена и проверките на гранична полиция.
„Предстои изготвяне на генерален план, по който ще се развива оттук нататък летището и в който ще бъде заложено къде ще има нужда от радикални промени и нов терминал“, обясни новият шеф на аерогарата.
Той е категоричен, че Летище София има нужда от ефективно управление, което досега не е било факт.
Новият директор на аерогарата разкритикува и закупуването на машини за наземно обслужване на самолети, за които били дадени 8,8 млн. лева. Според него средствата можели да бъдат вложени за изграждане на допълнителни площи в Терминал 2. Предстои изграждането на втора скоростна пътека за рулиране, която ще повиши капацитета в пиковите часове за кацане и излитане на летището. По думите на Станчев обаче в момента е по-необходимо е да се направи гъвкава слот-координация на полетите.
В последните години бяха постигнати рекордни резултати на преминалите пътници през Летище София, заяви шефът на аерогарата и обърна внимание, че никой не е отразил огромната диспропорция между преминалия брой пътници и постигнатите приходи.
"Не може при 2 милиона пътници нетната печалба да бъде 20 млн. лв. и при почти 5 милиона пътници печалбата да бъде почти 5 милиона", обясни той.
Станчев посочи за пример концесионираните летища Варна и Бургас, които работели с персонал под хиляда души, а Летище София - с 2400 души. "Въпреки това нетната печалба на Варна и Бургас за последните години е около 30 млн. лв., докато тази на Летище София е катастрофална", посочи Станчев.
Новият директор обеща на служителите си актуализиране на заплатите, което според него не е правено от 2007 г. насам.