fallback

Инвестиционният интерес към месодайното говедовъдство расте

Пазарът на говеждо месо в България все още не е добре структуриран, смята експерт

10:12 | 28.02.17 г. 1

Инвестиционният интерес към месодайното говедовъдство расте, коментира пред БТА Андрей Чалъков, изпълнителен директор на Асоциацията за развъждане на месодайни породи говеда.

След като в последните десетилетия интересът към сектора замира, сега ситуацията се променя и производителите търсят повече добавена стойност от хектар. Например зърнопроизводители искат да разнообразят бизнеса си, посочва Чалъков.

Фактор за повишения инвестиционен интерес е и това, че секторът все още не е развит и дава по-големи възможности. Все повече фермери си дават сметка, че не е едно и също да изнасят зърно за чужбина в сравнение с преработката и експорта на продукт с по-висока добавена стойност. Ползата е още по-голяма, когато зърното по веригата вече е преобразувано в месо или колбаси. 

Реализацията на продукцията обаче все още е проблем. Има експортни сделки, но всеки производител търси сам пътища за реализацията. От асоциацията в момента търсят варианти за скъсяване на веригата производител-клиент.

В България пазарът на говеждо все още не е добре структуриран, смята Андрей Чалъков. В предприятията вече е направен сериозен технологичен скок и те работят със стандартна продукция, а българското месо не е калибрирано и окачествено. Това е една от причините до момента 70% от говеждото в България да е внос, посочва експертът.

Според него българските фермери са длъжници на преработвателите откъм качеството на продукцията. Преработвателите пък са длъжници на фермерите и трябва да обърнат внимание, че месодайното говедовъдство съществува и се правят усилия да се подобри качеството на животните.

Ние не сме нация на телешкото, признава Чалъков. Но според него причината е, че досега българите не са имали достъп до наистина качествено месо. Хората са свикнали да приемат, че телешкото е сухо и трябва да се вари дълго, казва експертът.

Той очаква, че сега навлизащите у нас технологии ще формират нов вкус у клиентите. Например в страната вече има специализирани стек-ресторанти, което означава, че самите консуматори искат това месо, което кара и ресторантьорите да го търсят.

В момента асоциацията прави пилотна сделка с една от големите търговски вериги. Идеята е да се вкара в практиката система за оценка на  месото. А основната цел на проекта - системата да стане реалност още преди началото на летния туристически сезон и търговската верига да предлага ресторантски заготовки от български ферми.

Според Чалъков търсенето на говеждо месо се повишава в световен мащаб и тенденцията ще се запази и през следващите години. Това е голям шанс и за българските производители. Освен това страната ни е близо до интересни пазари - Близкия изток, Турция, Гърция, но все още не сме готови с количество и най-вече с регулярност на доставките.

Селекцията е абсолютно задължителна, категоричен е експертът. Асоциацията полага усилия производителите да водят родословни книги на животните. При избора им за отглеждане е добре да се развъждат породи, които се представят най-добре в българските условия. 

Можете да се включите в организирания от Клуб Инвестор дебат Предизвикателствата пред земеделците през 2017 г. на 14 март 2017 г. от 13 ч. в бизнес център Capital Fort в София (бул. "Цариградско шосе" 90). 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:03 | 10.09.22 г.
fallback