91% от компаниите в България целят да се реализират на международните пазари и този потенциал трябва да се подкрепи програмно и ресурсно, за да се представи българската стартъп система.
Същевременно обаче едва при 21% от фирмите в дигиталния бизнес (който е сред тези с най-широк международен достъп – бел. ред.) експортът формира около две трети от оборота.
Това обяви Саша Безуханова, основател на MOVE.BG и на инициативата EDIT.BG, която обединява организации, работещи активно за развитие на дигиталното предприемачество в България.
Изказването си Безуханова направи по време на най-голямото предприемаческо събитие в Европа - инициативата Startup Europe Week, подкрепена от Европейската комисия. В нея участват над 200 града в над 40 страни, след които и България.
Startup Europe Week Sofia е посветена на иновациите и предприемаческата екосистема в България.
Ролята на иновативния бизнес у нас е с малка тежест в индустрията, сочи национално проучване Innovation Ship Bulgaria|Digital на EDIT и Института за стратегически изследвания, анализи и прогнози сред 400 хил. активни регистрирани компании.
Анализът на събраните данни показва, че в иновативните дигитални компании 57% от служителите са под 30 години, а в 74% от тях прогнозират откриване на нови работни места в следващите 12 месеца. Според проучването 26% от фирмите имат регистрирани патенти и търговски марки.
„Трябва специален фокус за работа с тях и стимулиране на дейността на компаниите в дигиталния сектор“, препоръча Безуханова.
Тя съобщи обаче и негативна тенденция, че само 9% от иновативните дигитални компании виждат българските университети като фактор в развитието си, като това поставя сериозен въпрос за българската образователна система за обучение на качествени кадри.
„Какво е необходимо за развитието на дигиталната икономика на България? Да се дефинира ново поколение университетски програми, за да не се чудим защо талантливите студенти търсят образование в чужбина“, риторично попита Безуханова.
Тя е категорична, че образованието дава възможности, но има нужда де се повиши бизнес капацитетът в екосистема, да се развият продукти, към които да има световен интерес.
„В края на март ще излезем с доклад за прагматичните мерки, които да се приложат в България. В Министерството на икономиката вече се мисли в тази посока. Целта е да се координират усилията и да се направи така, че водещото академично мислене да навлезе в българските образователни институции, като се създадат хъбове и акселераторски програми с помощта на бизнеса", посочи Безуханова.
Тя напомни, че инициативата EDIT.BG е отворена за участие в предприемаческата екосистема – правят се месечни уебинари, на които предприемачи обясняват как управляват бизнеса си, като това са практически формати, чрез които знанията стигат до хората.
"Имаме и месечно издание „Новаторите“, в което представяме иновативни идеи и технологии. Идеята ни е да покажем световния тренд и възможностите пред българите да реализират идеите си, каза Саша Безуханова.
Тя съобщи и за още една идея, чиято цел е да се преодолеят предразсъдъците по отношение на жените.
„Правим конкурс Entrepregirl за момичета между 16 и 25 години, защото едва 25% от стартъпите са водени от жени. Българският център за жените в технологиите е част от световната мрежа. Има смисъл да консолидираме усилията на институции, академичната общност, бизнеса и предприемачите за добри идеи и развитие на България“, е мнението на Безуханова.
Тя смята, че има нужда от финансиране на растежа с политика в подкрепа на малките и средните предприятия.
„Големите компании стъпват на бизнес с малка добавена стойност и всички аутсорсинг центрове оставят малък БВП за България. Трябва да се работи за създаване на фирми с висока добавена стойност, които да експортират българска продукция и това са именно инвестиционните предприятия“, коментира тя.
По думите й България изостава от дигиталните умения, като 40% никога не са влизали в интернет и не ползват дигитални инструменти, а едва 8% правят онлайн продажби.
Безуханова коментира още, че трансформацията на света ражда нови технологии и екосистеми, а в този процес се изисква иновативно и креативно мислене. Според нея в Европа има подем и новите идеи в дигиталната индустрия трябва да бъдат структурирани и подкрепени.