Краят на високите цени за роуминг в рамките на Европейския съюз се очаква да настъпи на 15 юни 2017 г., както се договориха Европейският парламент и страните-членки на евросъюза.
След тази новина обаче се появиха опасения, че мобилните оператори ще повишат цените на услугите си, за да компенсират таксите, които събират до момента на отпадането на роуминга.
„Поетапното намаление на цените за роуминг започна през 2014 година... Десет години се борим да има безплатен роуминг. Това е голямо постижение по отношение на потребителите”, заяви пред „Нова телевизия“ Веселин Божков, председател на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
Безспорно има съпротивление от страна на операторите, коментира той.
По думите му оттук нататък има два риска. „Единият е така нареченият ефект на „водния матрак” – когато намаляваш цените на едро, се увеличават цените на дребно”, обясни Божков.
Той обаче увери, че от КРС няма да позволят това на операторите. И поясни, че мобилните абонати вече са подписали договори за 24 месеца, тоест за две години напред, което значи сигурни тарифни планове до изтичането им.
На второ място той посочи конкуренцията между фирмите, тъй като „битката е за всеки клиент“.
„Всеки един оператор се бори за пазарен дял. В последните години имаме много разнообразни тарифни планове, по-качествени услуги, което постоянно намалява цените”, изброи той.
Божков отбеляза и друг риск - опасност потребителите да се опитат да злоупотребят. Като например потребител да купи карта у нас, за да я ползва в страна, където телефонните услуги са по-скъпи. Дори има опасност потребители да купуват карти и да ги препродават в чужбина.
„Операторите обективно ще си търсят правата и ще искат обяснения за нелоялно поведение”, заяви Божков.
Мобилните оператори у нас са добронамерени, няма индикации, че ще повишават цените на услугите заради ограничаването на роуминга, заяви още той.
„Надявам се, че нашите оператори няма да се изкушат (да повишат цените на дребно, бел. ред.), а ще подходят европейски по предоставянето на качествена услуга“, посочи той.
Божков поясни, че операторите също ще могат да потърсят компенсации след падането на роуминга. Ще могат например да се обърнат към национален регулатор, който да им разреши надценка, за да покрият загубите си от новата регулация.