Омбудсманът Мая Манолова посъветва гражданите, останали частично или напълно без парно и топла вода заради аварията на „Топлофикация София“ от 5 февруари, да подадат жалба до дружеството с претендиране за неустойка. Това съобщиха от пресцентъра на обществения защитник.
В жалбата изрично трябва да се поиска монополистът да извърши проверка на показанията от топломерите в абонатната станция и снемане на архивираната информация в паметта на уреда. Това трябва да стане най-късно до 1 март, защото тогава запаметената информация се нулира, обяснява омбудсманът.
Според Манолова след получаването на искането от „Топлофикация“ са длъжни да извършат проверка и да съставят протокол в присъствието на жалбоподателя.
Омбудсманът се обърна с писмо и до служебния министър на енергетиката Николай Павлов, в което настоява за спешна проверка на причините и действията, предприети по отстраняването на аварията на „Топлофикация“, оставила хиляди столичани на студено и без топла вода.
Общественият защитник настоява министерството да изпълни контролната си функция по Закона на енергетиката, за да защити гражданите, а виновните лица да понесат отговорност.
Манолова препоръчва също да бъде направена ревизия на изпълнението на инвестиционната програма на дружеството, тъй като с „темповете на монополиста, за ремонт на съоръженията ще са нужни 1000 години“. Тя посочва, че през изминалата година са обновени едва 1,4 км. от общо 1000 км. тръбопроводи.
В писмото до енергийния министър омбудсманът поиска и спешна промяна в Наредбата за топлоснабдяването, така че сметките за „топло“ да отговарят на реално ползваната услуга.