БДЖ е в много критично положение, а мениджмънтът не прави достатъчно за работата на пътническите превози. Тази оценка даде служебният транспортен министър Христо Алексиев, който представи днес екипа си. Той поясни, че положението е критично не само заради дълговете на железницата към кредиторите, а и заради експлоатацията.
„За съжаление, мениджмънтът на БДЖ не е предприел никакви мерки, за да реши тази ситуация. За мен се очертава като основен краткосрочен проблем фактът, че „БДЖ Пътнически превози“ не е в състояние да изпълни графика си за движение на влаковете за 2017 г. поради липса на локомотиви, мотриси и подвижен състав. Никакви мерки не са предприети, за да може този проблем да бъде решен, не са обявени процедури за ремонти и за наем на локомотиви и мотриси“, заяви Христо Алексиев.
Той посочи, че превозвачът е платил 1 млн. лв. през 2016 г. за превоз на пътници с автобуси не заради ремонти по инфраструктурата, а „поради това, че не са съумели да осигурят локомотиви и подвижен състав“.
Алексиев очаква краткосрочен екшън план с конкретни мерки за превоза на пътници, включително и наем на локомотиви, които по думите му могат да се вземат например от БДЖ Товарни превози.
Според него в БДЖ не трябва да разчитат единствено на евентуалната концесия на Летище София, за да се подобри ситуацията. „Не искам да се разглеждат паралелно двете теми, защото докато се случи концесията, БДЖ може и да е обявено в несъстоятелност“, каза Христо Алексиев.
Междувременно ще се търси вариант за рефинансиране на кредитите на жп превозвача, предстоят срещи с кредитори и синдикати.
„Забравете за реваншизъм. Но ако някой не си върши работата, той ще бъде сменен с по-добър“, каза министърът по адрес на ръководството на БДЖ.
Той очаква скоро ЕК да разреши държавната помощ за БДЖ в размер на близо 600 млн. лв. (които предходното правителство планираше да дойдат от концесията на столичното летище – бел. ред.). Що се отнася до Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ - държавната компания, която поддържа жп инфраструктурата), министърът е прекратил рамково споразумение с два консорциума за ремонт на трасетата. Според него не е редно само две фирми да работят по жп инфраструктурата и в бъдеще всички ремонти ще се възлагат с открити процедури.
По думите му трябва да има „по-широк обществен дебат“ за бъдещето на Летище София. Освен това то трябва да се развива като авиационен ремонтен хъб, след като се изясни въпросът около някои терени.
Що се отнася до бъдещето на Летище Пловдив, според министъра по-удачният вариант е концесия.
Христо Алексиев е разпоредил да се изготви и програма за развитието на пристанищата със срок до 30 март.
За проектите, финансирани с евросредства, той посочи, че до три месеца ще бъдат обявени търгове за големи инфраструктурни проекти - за модернизация на жп отсечките Елин Пелин – Костенец, Костенец – Септември и София – Волуяк (част от жп линията София – Драгоман). Те са на стойност около 700 млн. евро.
Основният проблем е магистрала „Струма“, където има риск от загуба на средства в огромен размер, каза министърът.
До март пък трябва да бъде изготвена интегрирана транспортна стратегия, която е едно от предварителните условия на ЕК, които трябва да изпълним, за да усвояваме евросредства.
За километричните опашки камиони по граничните пунктове Алексиев заяви, че трябва да се подобри организацията на митниците и Гранична полиция, включително като се увеличат служителите. Той смята, че трябва да се подобри законодателството за командировъчните на шофьорите в чужбина, защото те според него оскъпявали услугата.
От Български пощи министърът очаква концепция за подобряване на работата и предлагане на нови услуги.
*Новината е допълнена в 15.32 ч.