В България няма нито един пътен одитор, който да проверява състоянието на пътната мрежа.
Това заяви по повод трагичния инцидент в тунел "Ечемишка" председателят на Българския автомобилен съюз Борис Гаврилов по БНР.
“Преди седем години България трябваше да обучи пътни одитори, които да дават предписание за безопасността на движението и състоянието на пътищата. Към момента няма обучен нито един пътен одитор. Не знам как да наречем това – безхаберие или непукизъм", обяви той.
По думите на Гаврилов дори има специална наредба, която обаче не е изпълнена.
Той обясни, че пътният одитор първо трябва да се обучи, да се сертифицира, а след това да бъде назначен.
Председателят на Българския автомобилен съюз потвърди, че навсякъде в Европейския съюз са назначени такива специалисти и „затова техните пътища са добри, а нашите са лоши”.
“В България ролята на пътен одитор играе Пътна полиция, лошото е, че тя не е написала нито един акт на стопаните на пътя през всичките 28 години, дала е само предписания, които след това никой не е контролирал дали се изпълняват”, посочи Борис Гаврилов.
Според него пътният одитор трябва да наблюдава, да дава препоръки и съответно да пише актове на стопаните на пътя, когато става въпрос за тунели, за пътни знаци, за съоръжения, за пътна маркировка.
“Държавата е абдикирала от задължението си да се грижи за пътната мрежа", категоричен е експертът. "Има точна бройка за пътни одитори, която трябва да бъде обучена и въведена в работата, а задължението за това трябваше да се вмени на Министерството на транспорта. През годините се замълча за тази длъжност и честно казано не знам в чий приоритет и правомощия е това да се случи”.
Председателят на Българския автомобилен съюз напомни, че инспекцията през септември миналата година не е показала проблеми, но той е на мнение, че човекът, който е дал тази оценка трябва да понесе наказателна отговорност.
„Експертизата би показала, че там не е пипано през последните 20 години, защото вероятно е правена на компютъра, на хартия, на топло. Аз си спомням, че преди 30 години осветлението и конструкцията бяха същите, а металът корозира, старее, нормално е тези съоръжения да се подменят", смята председателят на Българския автомобилен съюз.