Насърчаването на електромобилността би трябвало да е водеща дългосрочна мярка за разрешаване на проблема с отделяните вредни газове и фини прахови частици в градски условия. Поетапната подмяна на автопарка в страната от превозни средства с двигатели с вътрешно горене с електромобили значително ще намали замърсяването на въздуха от транспорта.
Това пише в позицията на Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС), която е изпратена до финансовия, транспортния, икономическия министър, до министъра на околната среда и водите, и до кмета на столицата.
В нея се посочва, че опасните нива на замърсяване на въздуха, отчетени в различни населени места в България в началото на месеца, са причинени от транспорта в големите градове.
“Проблемът поставя България на първо място в Европа и на второ място в света по брой смъртни случаи, причинени от замърсяване на въздуха по данни на Световната здравна асоциация, посочват от асоциацията. – България е и на първо място в Европейския съюз по количество отделяни фини прахови частици, които са най-опасни за човешкото здраве.”
Оттам напомнят, че от началото на тази година влезе в сила Директива за намаляване националните емисии за някои атмосферни замърсители, която трябва да бъде транспонирана в националните законодателства на страните-членки до юни 2018 година.
Към момента са предприети частични, но недостатъчни мерки за насърчаване на електромобилността, като освобождаване от пътен данък и безплатно паркиране в синя и зелена зона в някои големи градове, напомнят от БАЕПС.
От браншовата асоциация настояват за промяна в данъчната политика за облагане на превозните средства, с която да се насърчава електромобилността.
Според тях трябва да се поощрява ползването на по-незамърсяващи технологии, защото сега се плаща скъпа социална цена с поддържането на автопарк, където 87% от превозните средства са на възраст над десет години, а 42% са произведени преди 1996 година.
В асоциацията са убедени, че бизнесът е заинтересован от придобиването на електромобили поради по-ниската цена на употребата им – и като разход при превоз на километър, и като разходи за поддръжка.
“Приоритетни насърчителни мерки за бизнеса биха оказали по-осезаемо влияние в кратък период върху решенията за закупуване на електромобили, като се даде тласък и на цялостното навлизане на превозни средства с електрически двигатели в страната", посочват от БАЕПС.
Експертите на асоциацията препоръчват да се подкрепят общините при подмяна на автопарка на градския транспорт с електрически превозни средства.
Като аргумент в полза на такова решение те изтъкват по-ниската цена на експлоатация на обществения транспорт при електрическо задвижване, като освен удобството съществен фактор е по-ниската цена за неговата издръжка.
От БАЕПС са на мнение, че положително влияние за решаване на екологични проблеми в големите градове може да окаже специален пакет мерки, насочени към насърчаване закупуването и употребата на L-категория електрически превозни средства – двуколесни, триколесни и четириколесни, които са особено подходящи за градски условия, поради малкия си размер, който значително намалява необходимото място за паркиране и подобрява проходимостта на вече изградената улична инфраструктура.
Електрическите превозни средства L-категория обикновено се отличават и с по-ниска цена на придобиване, което ги прави особено подходящи за граждани и институции и също дава възможност да се постигне по-голям положителен ефект от насърчителните мерки, категорични са в асоциацията.