През 2020 година в България може да има 4 млн. автомобила, с което ще бъдат изпреварени възможностите на инфраструктурата, заяви пред Нова телевизия икономистът Георги Ангелов.
Това, което става в София, се пренася и в други големи градове и по междуградските пътища. В петък вечер и неделя вечер магистралите са задръстени. В София няма достатъчно паркинги и гаражи, паркира се по зелените площи, коментира той.
През 1980 г. в страната е имало 1,16 млн. автомобила, а през 2014 г. - 3,5 млн., каза Ангелов, като цитира статистиката.
Всяка година внасяме 200 – 250 хил. автомобила. Повечето са стари, новите са около 30 хил. годишно. Към 50 – 100 хил. се отписват, така че годишно имаме нетен ръст от 100 – 150 хил. броя. Логично е да очакваме към 2020 г. или преди това да имаме 4 млн. автомобила, изчисли той.
По думите му надминаваме възможностите на инфраструктурата, което означава, че трябва да се намери начин за поддръжката й.
В центъра на София синята и зелената зона регулират положението, но количеството на автомобилите изисква строежи на паркинги и гаражи, както и инвестиции в алтернативата – градския транспорт. Движението с автомобил трябва да е по-скъпо, отколкото с градски транспорт, обратното не е нормално, смята той.
Най-големият проблем е, че близо половината автомобили са много стари и нямат катализатор или са го махнали. У нас най-старите автомобили имат нисък данък, а новите – по-висок.
Няма как да сменим 3 – 4 млн. автомобила бързо, това струва около 100 млрд. лв. Важно е да станем богата държава, но дотогава трябва да има алтернатива – хората да бъдат насърчавани да ползват градския транспорт, допълни Георги Ангелов.