Основните уловки в договорите за бързи кредити са в клаузите, които се задействат при неизпълнение. Затова подобни контракти трябва да се сключват информирано, особено по празниците. Това каза Богдан Николов, председател на Асоциацията "Активни потребители", по БНТ.
Експертът обясни, че в случай на забавяне на вноска по кредита например се влиза в хипотеза на просрочие и се активират клаузи, които лесно вкарват човек в спирала на дълг, от която трудно се излиза.
Има хора, които са станали редовни клиенти на бързите кредити. Има и хора, които прибягват по принуда към кредитите. Те са най-застрашени, защото рядко гледат условията и рядко го правят информирано.
Той припомни, че по закон информацията за основните параметри на кредита трябва да бъде поднесена в стандартен европейски формуляр, който представлява една таблица. Тя трябва да бъде поднесена при запитване, преди подписването на договора. Идеята е потребителят да се обърне към 2-3 финансови институции, да вземе техните оферти и да може лесно да ги сравни.
Кредитните карти също се със сериозни уловки, защото дори стоката на кредит да е евтина, то таксата за обслужването на картата е голяма и общата сума за връщане се оказва неизгодна.
Що се отнася до стоките „на промоция“ с големи намаления, експертът съветва клиентите да гледат абсолютната стойност, а не да се водят от процентното намаление.
Търговските практики постоянно измислят нови примамки, каза Богдан Николов. Той съветва хората да бъдат умерено скептични към посланията, които ни облъчват по време на празници. „Нашият най-голям враг в тази ситуация е бързането. Хората обикновено не си оставят достатъчно време, след което взимат много бързи решения, много често импулсивни и се хващат лесно на въдиците”, посочи експертът.
При закупуване на стока в интернет клиентът разполага с 14 дни, за да върне стоката. Единственият разход може да е евентуалните куриерски разноски.
При купуване на скока от магазин клиентите имат право на рекламация, ако стоката е дефектна.
Ако връщаме продукта в търговска верига с повече от един обект, той е длъжен да приема рекламацията във всеки един от своите обекти, да регистрира рекламацията в регистър, да ни се издаде бележка и от там вече спорът да бъде решен. Ако не бъде решен, трябва да се търсят е други възможности, посочи експертът.