26 жилища в Хитрино са сринати след влаковата експлозия и трябва да се възстановят. Около 1,5 млн. лева пък ще струва изграждането на разрушената жп инфраструктура, по предварителни оценки на транспортното министерство. Данните съобщи финансовият министър в оставка Владислав Горанов след извънредното заседание на правителството.
Вицепремиерът Томислав Дончев каза, че държавата ще помогне на всички, включително на частните собственици за възстановяване на щетите, а причината е морална – инцидентът е станал при ползване на национална инфраструктура.
Той обясни, че ситуацията е най-сложна именно при хората, които са загубили домовете си. Ще се преценява кои от тях имат възможност да прекарат следващите месеци при роднини и кои имат нужда да ползват временни жилища от типа фургони или подобни. Подготовката за разполагане на временни жилища вече тече и това трябва да е факт в следващите дни, за да може, когато започне строителният сезон, да започне изграждането на нови къщи, информира Дончев.
По думите му в момента е много важно помощта да бъде фокусирана, за да не се окаже, че някой има няколко печки или хладилници, а друг е останал без къща.
По-рано днес правителството в оставка гласува 10 млн. лева от бюджета за мерки и дейности за преодоляване на щетите от тежкия жп инцидент – по сметките на община Хитрино и на социалното министерство. През фонд "Социална закрила" ще се финансира извънредна социална програма за общината.
Социалният министър Зорница Русинова обясни, че целта на програмата, която ще бъде възложена на общината до петък, е да се посрещнат индивидуалните нужди на всяко домакинство. На място експерти ще подпомогнат общината това да стане максимално бързо и да се отпуснат средства.
"Надявам се, че в следващите 1-2 години с адекватните действия, които предприемаме, ще можем да възстановим нормалното битуване на хората и живота в общината", каза Русинова. 100 души, работещи по програми за заетост, пък имат готовност да помогнат на общината за разчистване и други дейности.
Томислав Дончев обясни, че европейският фонд "Солидарност" не може да бъде ползван, тъй като не става дума за големи суми, за които той се задейства.
От ЕК обаче е получено одобрение в аванс за "препрограмиране" на средства от две оперативни програми. По ПРСР може да се финансира всякакъв тип публична инфраструктура и МЗХ е получило задача в координация с кмета да изясни нуждите.
По програма "Транспорт" могат да се използват средства за жп инфраструктура. Точните суми за момента обаче не са ясни. Когато стане ясно кой е виновен, държавата и общината трябва да търсят обезщетения за претърпените вреди от отговорните лица и от застрахователите, обясниха министрите.
Общинското имущество е застраховано, както е по закон, съобщи Дончев. Той обаче допълни, че нито държавата, нито общината могат да чакат дългите съдебни процедури и трябва да се задействат веднага. Междувременно бе съобщено, че товарният влак, който дерайлира на гара Хитрино, се е движел с по-висока от разрешената скорост. Това показват данните от скоростомерната лента на локомотива. Към момента обаче не може да се каже дали това е причината за тежкия инцидент, при който загинаха 7 души, защото трябва да се направят обстойни огледи и на железния път.
"Данните за движението на товарния влак показват, че се е движел с висока скорост", каза директорът на специализираното звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт Бойчо Скробански. Той обаче уточни, че не може да се направи категоричен извод, че това е причината за инцидента.
"Всичко това е въпрос на изследване. Не може човек да отсече и да каже, че това е причината", заяви той пред "Дарик". "Вариантите могат да бъдат от най-различно естество, тъй като в самия процес участват освен подвижен състав, още железопътна инфраструктура, сигнализация, контактна мрежа. Всичко това са части от елементите, свързани с експлоатацията на един влак", обясни той. Версиите за инцидента към момента са много и те ще могат да се потвърдят или отхвърлят едва след като започнат реалните следствени действия на място.
“Все още се изчаква пожарната да преточи цистерните и ние да започнем да работим. Районът все още е под сериозен риск. Версиите ще са много. За да започнем да ги изчистваме една по една трябва да започнем да работим. Да имаме достъп до всички елементи", поясни Скробански.