fallback

Фирмите влагат все повече усилия в корпоративна социална отговорност

Бизнесът засилва инвестициите в образованитето, доброволчеството и младежката заетост, според експерти

16:01 | 09.12.16 г.
Автор - снимка
Създател

Все повече компании се убеждават в значението и ползите от корпоративната социална отговорност (КСО). Това означава, че поемат отговорност за влиянието си върху служителите, околната среда и обществото.

Това са изводите, които се наложиха по време на дискусиите на семинара „КСО днес", който се проведе днес.

"Фирмите, които имат в политиката си КСО – имат повече иновации, спестяват разходи, въвличат клиентите в дизайна на бъдещето, се справят с 10% по-добре в сравнение с другите фирми и потребителите оценяват това", посочи Н.Пр. Том ван Оорсхот, посланик на Холандия в България.

"Отговорността на всички нас е за устойчиво бъдеще, да защитим хората и тяхното благосъстояние, да опазим околната среда“, допълни той.

Дипломатът обясни, че КСО поощрява към прозрачност и това се отразява както в обществените поръчки, така и във водената от бизнеса политика, за която оценка дава обществото.

Според него най-добрите партньори са неправителствените организации.

По думите на Том ван Оорсхот българското правителство подкрепя кръговата икономика и това ще се види през 2018 г., когато страната ни поеме председателството на Европейския съюз (ЕС).

Анна-Мария Виламовска, секретар на президента за иновационна и здравна политика, смята, че дарителството в България е една от историческите каузи  на българското общество и съобщи, че над 5 млн. лева са даренията на корпорациите  за „Българската Коледа“, като за 13 години индивидуалните дарители представляват 70% от хората, които искат да видят страната си по-добро място за живеене.

„Националният център за иновации и бизнес, в който има над три хиляди представители на фирмите, е най-голямата мрежа в Холандия, в ЕС, а може би и в света, която работи по проекти, свързани с КСО. Имаме 43 партньора, работим за прилагане на европейските социални политики за устойчивост в екологията и нашето отражение върху нея, глобалното затопляне, върху намаляване на голямата разлика между бедни и богати“, съобщи Бернадин Бос, ръководител „Международни връзки и бизнес развитие“ на CSR Netherlands.

Тя предупреди, че е трудно да се отговаря за цялата верига на доставки в един бизнес процес, но е задължително за фирмите да имат информация и да носят отговорност как се спазват правилата за защита на труда, за опазване на околната среда, на конкурентността.

„КСО е свързана с начина на печелене на парите, а не какво ще се прави след това. Не можете да давате пари за благотворителност, а да не опазвате околната среда“, заяви Бернадин Бос. Тя напомни, че мрежата за КСО CSR Netherlands помага на компаниите и отделните хора от 2004 г., като разработва специфични инструменти, които са приложими за различни икономически сектори.

„Европейската комисия (ЕК) иска да ги въведе на европейско ниво, специално за малките и средните предприятия, защото така ще може да се проследи цялата верига за доставки“, информира тя какви са подходите за прилагане на кръговата и приобщаващата икономика и ползите за бизнеса.

Според Борис Колев, изпълнителен директор на CSR България, няколко са най-важните ползи за КСО: социално-отговорната стратегия, която повишава продажбите, спестява природни ресурси, мотивира служителите, повишава доверието в компаниите. Той очерта промяна в посоката на КСО, която въпреки че все още е в PR и маркетинг отдела на компанията, вече се премества в управлението, което се занимава с човешките ресурси.

Колев определи тази тенденция като най-правилната, както и факта, че конкурентни компании в България се обединяват в името на кауза. Като пример той даде благотворителността. „Акцентът сега пада върху образованието, в подкрепа на младежката заетост и  доброволчеството, променят се ценностите“, убеден е Колев.

Думите му бяха подкрепени от примера, който даде Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell Bulgaria. “Работим със седем училища и университети по проекта Shell Eco-marathon и целта ни е да повишим капацитета на обществото с образование. Автомобилите на студенти от Русенския технически университет „Ангел Кънчев“ са предизвикателство в търсенето на иновации и енергийна ефективност на пътя.“

По думите ѝ решенията, които търси фирмата, са дългосрочни, защото младите хора се учат как да управляват проекти, как да си търсят спонсори.

„През 2014 г. формулирахме целите си за устойчивост и това е хората да се финансово овластени, що се отнася до банкирането“, посочи и Егберт Вурман, изпълнителен директор на ING Bank България. Той е категоричен, че ако те се чувстват по-сигурни, това ще добър резултат при оценка на риска за всеки клиент.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:35 | 09.09.22 г.
fallback