Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията удължава процедурата за концесиониране на „Летище София“ до края на януари.
„Имаме законово основание да го направим“, съобщи на пресконференция днес ресорният министър в оставка Ивайло Московски.
По думите му има писмено заявление от летищния оператор на Манчестър, който е поискал удължаване на срока.
Московски напомни, че процедурата е отворена и в момента са получени над 1200 въпроса, зададени от летищни оператори, авиокомпании, адвокатски кантори и банки, които вероятно имат интерес към „Летище София“, но засега не се знае колко оферти ще се подадат.
„Оставяме на служебния кабинет на г-н Радев (новоизбрания президент - бел. ред.) да решат дали да предприемат процедура, или не“, коментира Московски.
Той каза, че решението е взето след консултации с премиера Бойко Борисов.
Московски посочи своите мотиви да не се прекратява процедурата за концесията. Според него тя не е самоцел, а е обвързана с единствената възможност да бъдат стабилизирани държавните железници.
Той припомни, че партия ГЕРБ е заварила БДЖ с 850 млн. лева необслужвани дългове, които сега са намалени до 500 млн. лева, но кредиторите не позволяват повече разсрочване.
Днес по-рано министърът на финансите в оставка Владислав Горанов обяви, че за момента няма решение кой ще вземе концесията, като конкурсът е в ход. Той е на мнение, че тя „би била много добро решение за управлението на "Летище София", защото по този начин ще се получат допълнителни пари за цялата транспортна система.
Коментарът му беше предизвикан от искането на социалистите Жельо Бойчев, Георги Свиленски и Драгомир Стойнев, настоящият и бъдещият служебен министър на транспорта да прекратят процедурата за концесията на „Летище София“, заявено на специална пресконференция в парламента.
„По същество националното летище според документацията трябва да бъде отдадено за концесия за 35 години. Обявихме се против това още със самото обявяване на процедурата, отстояваме тази позиция“, посочи Жельо Бойчев.– Отдаването на националното летище на турска фирма за нас е пробив в националната сигурност. Това е може би цената за подкрепата на г-н Ердоган за Цецка Цачева на последните избори”.
Московски определи като некоректни изказванията на социалистите, че с отдаването на концесия ще се наруши националната сигурност заради значимостта на „Летище София“.
Той прогнозира, че държавата може да остане без железници.
„Ако не се правят резки промени, секторът може да остане устойчив“, смята Московски.
„Тези които са за спиране на концесията трябва ясно да отговорят от къде ще бъдат осигурени необходимите средства за БДЖ, каза още министър Московски.
Той е на мнение, че не е редно дългът на дружеството да се изплаща, като се взима държавен заем, който да се плаща от всички данъкоплатци. „Концесията е единственият начин, по който бихме могли да оздравим железниците“, смята министърът.